جناب رسول الله حضرت محمدمصطفي علیه السلام: پایه و اساس نیکو
   
 

رای گیری

سلام .حضور شمارا خیر مقدم میگوییم .كیفیت مطالب را چگونه ارزیابی می كنید؟
 

تقویم فارسی

 
جمعه
۱۳۹۶
تیر
۳۰
 

آمار بازدید کنندگان

mod_vvisit_counterامروز276
mod_vvisit_counterدیروز1979
mod_vvisit_counterاین هفته9731
mod_vvisit_counterهفته گذشته13406
mod_vvisit_counterاین ماه38551
mod_vvisit_counterماه گذشته53783
mod_vvisit_counterکل بازدیدها2560202

در 20 دقیقه گذشته : 10
آی پی شما : 54.81.76.127
,
امروز : 30 تیر 1396

 
 
تصویر
شروع شرح دروس معرفت نفس در کانال معرفت نفس
پنجشنبه ۰۴ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۰۸
سلام مشکات ولایت مدت کوتای است که اقدام به ایجاد کانالی تحت عنوان معرفت نفس کرده عزیزانی که در مباحث معرفت نفس تاکنون مطالعه داشته اند ویا نداشته اند . با عضو در کانال این امکان برایشان ایجاد شده که به فضل الهی شرح دروس معرفت نفس  استاد صمدی آملی را از ابتدا شروع کنند. کانال شرح دروس معرفت  را از طزیق کانال مشکات ولایت وارد شوید . ... ادامه مطلب...
تصویر
به کانال تلگرام مشکات ولایت بیوندید .
چهارشنبه ۰۲ دی ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۵۴
کانل تلگرام مشکات ولایت سلامکانال مشکات ولایت  @meshkatehvelayat این کانال صرفا جهت ارايه مباحث اخلاقي عرفاني وفلسفی پیرامون مباحث حضرت علامه حسن زاده آملی و استاد صمدی آملی ایجاد شده. وهر روزشما با پرسش وپاسخ متفاوتی از موضوعات عرفانی اخلاقی و اجتماعی علامه حسن حسن زاده آملی واستاد صمدی  همراه هستیم.مشکات ولایت عقل فطرت.گام به گام با معرفت نفس... ادامه مطلب...
زبان اعداد
چهارشنبه ۰۵ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۲۲:۴۲
اگر شخصی شیئی مثلاً یک عدد انگشتر را در یکی از دستانش گرفته و شما قصد یافتن آن را داشته باشید، کافی است که از او بخواهید برای آن دستی که انگشتر در آن قرار دارد عددی زوج و برای دست دیگر عددی فرد را در نظر بگیرد. سپس از او بخواهید که عدد دست راست را در عددی زوج ضرب کرده و آنگاه حاصل آن را با عدد دست چپ جمع نماید. پس اگر عدد بدست آمده فرد باشد،... ادامه مطلب...
 
جناب رسول الله حضرت محمدمصطفي علیه السلام: پایه و اساس نیکو PDF چاپ نامه الکترونیک
امتیاز کاربر: / 0
بدخوب 
نوشته شده توسط 1001kaleme.ir   
شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۳ ساعت ۲۳:۰۸

روایت جناب رسول الله حضرت محمد مصطفی علیه السلام:   اگر کسی یک سنّت نیکوئی را یک روشی یک عقیده ای یک بنیانی یک پایه ای را در بین مردم قرار بدهد که پایه و اساس نیکو باشد تا موقعی که آن بنا آن پایه آن روش آن عقیده آن مطلب در بین مردم شیوع دارد هر چه نیکوئی و خوبی تحقق پیدا کند آنی که این بنا را نهاد در این حسنه شریک است. و هر کسی هم سنگ بنای کجی گذاشت و براساس همان هم ,سنتی باقی ماند روشی استمرار پیدا کرد تا موقعی که آن بنیان بر جایش استحکام دارد اگر کار و عملی ناپسند است و در مسیر آن ناپسندی افعال و سیئاتی انجام می شود آن کسی که اساس و بنیانگذار این کار زشت است در تمام آن گناهان شریک است الی الابد.

فرمایشاد استاد داود صمدی آملی در فصل فاطمیه

آخرین به روز رسانی در شنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۲۹
 

نظرات  

 
+2 #3 پاسخ: جناب رسول الله حضرت محمدمصطفي علیه السلام: پایه و اساس نیکورها ۱۳۹۳-۱۰-۲۷ ۱۳:۴۸
سلام مومن
مستحضر هستید که نفس انسان که جامع همه مراتب ادراکی است، بواسطه عقل و خیال می تواند با نشئات برتر از عالم حس از جمله مثال و عقل ارتباط گیرد و بر اساس اعتقادات و اعمال خویش عالم مثالی خود را بسازد. البته اعتقادات در ساخت این عالم تاثیر بیشتری دارد. و به عقیده اهل فلسفه تعداد محدودی از انسان ها به درجه عقلی می رسند و باقی افراد در مرتبه خیالی یا مثالی اند و به واسطه بدن مثالی خود ادراک می کنند.
از سوی دیگر عالم روحانیات بر خلاف عالم ماده، عالم جمع است. یعنی ارواح در این عالم با یکدیگر وحدت وجودی پیدا می کنند و اینگونه نیست که مثل عالم ماده، عالم کثرات و اختلافات باشد. در عالم عنصری افراد به واسطه ابدان از هم متمایز و جدا هستند. نفس یا روح انسان که متعلق به عالم روحانیات است و در این نشئه به واسطه بدن به ادراکات حسی نائل می شود، به واسطه خیال یا عقل ( که روحانیات را ادراک می کند) با ارواحی که از آن ها متأثر می شود و یا روی آن ها اثر می گذارد، وحدت می یابد. بدین ترتیب ادراکات آنها که جنبه مثالی و عقلی دارد ( چون از سنخ اعتقادات است) روی نفس فردی که با آن ها وحدت یافته اثر می کند و حسنه یا سیئه او به همین صورت برای او نوشته می شود. یعنی آن عقیده و عملی که بواسطه عقیده انجام می شود مانند قلمی روی روح فرد می نویسد و این روح چون با روح اثرگذار عقیده وحدت وجودی یافته از این نوشته متاثر می شود. برای همین روز محشر را یوم الجمع هم نامیده اند و یکی از اسماء الهی، جامع است.
حال اینکه چگونه بدون آلت ادراکی، ادراک می کند. به نظرم می رسه که اینطور باشه: نفسی که از عالم مادی به نشئه برتر منتقل شده با نفسی که هنوز در عالم مادی است نوعی وحدت وجودی یافته و متناسب با مرتبه ادراکی خود ( مثالی یا عقلی) آن اثر را ادراک می کند.
مثلا اگر فرد الف در دنیا عقیده حقی را نشر داده باشد و به مرتبه عقلی رسیده باشد، روی عقل فرد ب اثر می گذارد. شخص ب به واسطه عقل ادراک می کند و با روح معلم یعنی شخص الف اتحاد وجودی می یابد. و اینگونه عقول از هم اثر می پذیرند و اثر را از طریق عقل ادراک می کنند. دیگر نیازی به آلت بدنی نیست. در خصوص فردی که در نشئه مثالی است هم وضع به همین منوال است چون او بدن مثالی دارد.
نقل قول
 
 
+1 #2 پاسخ: جناب رسول الله حضرت محمدمصطفي علیه السلام: پایه و اساس نیکورهگذر ۱۳۹۳-۱۰-۲۶ ۱۸:۵۹
سلام مومن

پاسخ شمارو آنطوری از سوال شما فهمیدم عرض میکنم .
نفسی که الت ادراکی خود یعنی بدن را در نشأه عنصری از دست داده چگونه میتواند این تاثیرات را پذیرش کند ؟
مستحضرید نفس به واسطه حس مشترک ادراک نمیکند.حس مشترک یا آلت بدنی محل ظهور نفس است .ادارک مطلقا از سنخ مجرداد است .
انسان قوه ادراکیه دیگری غیر از حواس دارد که بواسطه آن امور غیر- محسوسه را میفهمد. این خاصیت ذاتی نفس ناطقه است و آن را ناطقه خوانده اند برای این که نطق یعنی سخن گفتن بالاترین مظاهر ادراک کلیات است.
نقل قول
 
 
+1 #1 پاسخ: جناب رسول الله حضرت محمدمصطفي علیه السلام: پایه و اساس نیکومومن ۱۳۹۳-۱۰-۲۶ ۰۹:۵۱
سلام-شریک بودن چه در امر حسنه و چه امور قبیحه مستلزم ادراک بواسطه قوای ادراکی متناسب با مرتبه ای است که نفس از ان تاثیر میپذیرد -سوال:نفسی که الت ادراکی خود یعنی بدن را در نشأه عنصری از دست داده چگونه میتواند این تاثیرات را پذیرش کند ؟ثانیا ادراک مطلقا درونی است و علم وعمل هرکس سازنده خودش است نه دیگری--و شکی ندارم که روایت هم صحیح است پس چگونه میتوان بین این مطالب را جمع کرد؟
نقل قول
 

اضافه‌ كردن نظر

کار برگرامی جهت ارسال نظرات بعد وارد کردن ایمیل خود لطفا پاسخ کد امنیتی را در کادر زیروارد کنید.
مثلا 25+5=30
شما فقط پاسخ را که عدد 30 باشد را وارد کنیدوسپس کلید ارسال را فعال کنید.


کد امنيتي
باز خوانی تصویر امنیتی

 

علامه حسن حسن زاده آملی

 

وبسایت هزارو یک کلمه مرکز نشر آثار حضرت علامه ذالفنون حسن حسن زاده آملی واستادفاضل کامل مکمل صمدی آملی

منوی تصویری

قبساتی از مشکات

 
 

تمامی حقوق این وب سایت متعلق به مشکات ولایت می باشد.

طراحی و پیاده سازی: ملی سرور