استاد داود صمدی آملی:خلیفه ی مطلق و خلیفه ی مقیّد
   
 

رای گیری

سلام .حضور شمارا خیر مقدم میگوییم .كیفیت مطالب را چگونه ارزیابی می كنید؟
 

تقویم فارسی

 
جمعه
۱۳۹۶
دی
۲۹
 

آمار بازدید کنندگان

mod_vvisit_counterامروز1498
mod_vvisit_counterدیروز1926
mod_vvisit_counterاین هفته11887
mod_vvisit_counterهفته گذشته14319
mod_vvisit_counterاین ماه33635
mod_vvisit_counterماه گذشته50998
mod_vvisit_counterکل بازدیدها2866986

در 20 دقیقه گذشته : 40
آی پی شما : 54.82.57.154
,
امروز : 29 دی 1396

 
 
تصویر
نمایشگاه تجسمی روایی کرب وبلا کاری ازمشکات ولایت
دوشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۴۰
باسلام کانون علمی مذهبی مشکات ولایت به در خواست موسسه قرآنی ندای ملکوت اقدام به برگزاری نمایشگاهی در برج میلاد نموده . کاری متفاوت ونگاه نوع بهادثه کربلا لذا ازشما جهت باز دید از نمایشگاه دعوت به عمل می آید .  
تصویر
شروع شرح دروس معرفت نفس در کانال معرفت نفس
پنجشنبه ۰۴ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۰۸
سلام مشکات ولایت مدت کوتای است که اقدام به ایجاد کانالی تحت عنوان معرفت نفس کرده عزیزانی که در مباحث معرفت نفس تاکنون مطالعه داشته اند ویا نداشته اند . با عضو در کانال این امکان برایشان ایجاد شده که به فضل الهی شرح دروس معرفت نفس  استاد صمدی آملی را از ابتدا شروع کنند. کانال شرح دروس معرفت  را از طزیق کانال مشکات ولایت وارد شوید . ... ادامه مطلب...
تصویر
به کانال تلگرام مشکات ولایت بیوندید .
چهارشنبه ۰۲ دی ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۵۴
کانل تلگرام مشکات ولایت سلامکانال مشکات ولایت  @meshkatehvelayat این کانال صرفا جهت ارايه مباحث اخلاقي عرفاني وفلسفی پیرامون مباحث حضرت علامه حسن زاده آملی و استاد صمدی آملی ایجاد شده. وهر روزشما با پرسش وپاسخ متفاوتی از موضوعات عرفانی اخلاقی و اجتماعی علامه حسن حسن زاده آملی واستاد صمدی  همراه هستیم.مشکات ولایت عقل فطرت.گام به گام با معرفت نفس... ادامه مطلب...
زبان اعداد
چهارشنبه ۰۵ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۲۲:۴۲
اگر شخصی شیئی مثلاً یک عدد انگشتر را در یکی از دستانش گرفته و شما قصد یافتن آن را داشته باشید، کافی است که از او بخواهید برای آن دستی که انگشتر در آن قرار دارد عددی زوج و برای دست دیگر عددی فرد را در نظر بگیرد. سپس از او بخواهید که عدد دست راست را در عددی زوج ضرب کرده و آنگاه حاصل آن را با عدد دست چپ جمع نماید. پس اگر عدد بدست آمده فرد باشد،... ادامه مطلب...
 
استاد داود صمدی آملی:خلیفه ی مطلق و خلیفه ی مقیّد PDF چاپ نامه الکترونیک
امتیاز کاربر: / 0
بدخوب 
نوشته شده توسط جواد   
پنجشنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۲۰:۵۶

خلیفه ی مطلق و خلیفه ی مقیّد:
نکته ی دیگر این که در نظام هستی، هم خلیفه ی مطلق وجود دارد و هم خلیفه ی مقیّد. خلیفه ی مطلق آن کسی است که تمامی اسمای الهیه را در خود پیاده کرده و متخلّق به تمامی اسما و صفات الهی است، و او انسان کامل است.
خلیفه ی مقیّد آن کسی است که بعضی از اسمای الهیه را در خود دارا بوده و حق متعال را از شؤونی محدود و خاص نشان می دهد؛ (وَإِن مِن شَیءٍ إِلَّا یُسَبِّحُ بِحَمدِه.اسراء/45).
بدین ترتیب همه ی موجودات نظام هستی غیر از انسان کامل، خلیفه ی مقیّد هستند. فرشتگان، خلیفه ی مقیّد هستند؛ زیرا خداوند را به دو اسم شریف «سُبّوح و قدّوس» متجلّی می سازند. حیوانات هم مقیّد هستند؛ زیرا خداوند را به دو اسم شریف «سمیع و بصیر» ظاهر می سازند.
(أَلَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ يَسْجُدُ لَهُ مَنْ فِي السَّمَاوَاتِ وَمَنْ فِي الْأَرْضِ وَالشَّمْسُ وَالْقَمَرُ وَالنُّجُومُ وَالْجِبَالُ وَالشَّجَرُ وَالدَّوَابُّ وَكَثِيرٌ مِنَ النَّاسِ وَكَثِيرٌ حَقَّ عَلَيْهِ الْعَذَابُ.حج/19) ، ( أَلَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ يُسَبِّحُ لَهُ مَنْ فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَالطَّيْرُ صَافَّاتٍ كُلٌّ قَدْ عَلِمَ صَلَاتَهُ وَتَسْبِيحَهُ.نوذ/42).
مردی نزد امام باقر علیه السلام آمد و گفت: «پدر و مادرم به فدایت! من یافتم که خدا در قرآنش فرمود: (وَأِن مِن شَیءٍ یُسَبِّحُ بِحَمدِهِ وَلکِن لا تَفقَهُونَ تَسبِیحَهُم. اسراء/45).
امام فرمود: «هو کما قال»؛ یعنی: «چنانست که فرموده.» آن مرد گفت: «آیا درخت خشک هم تسبیح حق می کند؟» امام فرمود: «نعم أما سمعتَ خشب البیت تَنَقَّضَ و ذلک تسبیحه فسبحانَ الله علی کلِّ حال»؛ یعنی: «بله، نشنیدی تیر چوبین خانه صدا می دهد، همین تسبیح اوست، فسبحان الله علی کل حال.»
در روایت دیگر است که:
امام صادق علیه السلام فرمود: «کلّ شی یسبّح بحمده و إنّا لنری أنّ تَنَقّضَ الجدار هو تسبیحُها»؛ یعنی: همه چیز تسبیح گوید به حمد او، و ما می بینیم که شکست دیوار تسبیح آن است.
و نیز روایت است:
«بکاء السماء احمرارُها من غیر غیم و بکاء الأرض زلازلُها و تسبیح الشجر حرکتُها من غیر ریح و تسبیح البحارِ زیادتُها و نقصانُها و تسبیح الشجر نموّه و نشُوؤه و قالً أیضاً ظلَّه یسبّح الله.»
یعنی: «گریه ی آسمان سرخ شدن آن است بی ابر، و گریه ی زمین لرزش های آن است، و تسبیح درخت جنبش آن است بدون باد، و تسبیح دریاها فزونی و کاستی آن هاست، و تسبیح درخت نموّ و برآمدن آن هاست و نیز فرمود: سایه اش نیز خدا را تسبیح گوید.»
و نیز پیامبر اکرم علیه السلام فرموده است:
«لا تضربوا الدوابّ علی وجوهها فإنّها تسبّح بحمد ربّها»؛ یعنی: به صورت بهایم (سیلی) نزنید؛ زیرا آنها به حمد خداوند تسبیح می گویند.
در «بحارالأنوار» روایتی وارد است که از امام سوم علیه السلام در خردسالی شان پیرامون آواز جانوران پرسیدند؛ چرا که شرط امام این است که همه ی زبان ها حتی آواز جانوران را بداند، امام فرمودند:
إذ صاح (آواز سر دهد) النّسر (کرکس) فإنّه یقول: یا ابن آدم عش ما شئت فآخر الموت. (ای آدمی زاده زنده باش هر چه خواهی که پایانش مرگ است.)
و إذاصاح البازی (باز) یقو: یا عالم الخفیّات و یا کاشف البلیّات.
و إذا صاح الطاوس (طاوس) یقول: مولای ظلمت نفسی و اغتررت بزینتی فاغفر لی.
و إذ صاح الدُّرّاج یقول: الرّحمن علی العرش استوی.
و إذا صاح الدّیک (خروس) یقول: من عرف الله لم ینس ذکره.
و إذا صاح الشّاهین یقول: سبحان الله حقّاً حقّاً.
و إذا صاحت البومة (جغد) یقول: البُعد من النّاس أُنس.
سپس امام فرمود:
«ما خلق الله من شیء إلا و له تسبیح یحمد به ربّه.»
و بعد، این آیه را قرائت فرمود:
(وَإِن مِن شَیءٍ إِلَّا یُسَبِّحُ بِحَمدِهِ وَلکِن لا تَفقَهُونَ تَسبِیحَهُم).
آری، از این روایت و روایات بسیار دیگری که در این موضوع وارد است، استفاده می شود که همه ی موجودات نظام هستی خلیفه ی مقیّد خداوند هستند؛
یعنی هر کدام یک اسم و یا چند اسم از اسمای حسنای الهی را دارایند و در این بین، انسان کامل است که خلیفه ی مطلق خداوند است؛ یعنی تمامی اسمای حسنای الهی را یک جا داراست.
بر این اساس، انسان کامل در مقام ولایت و خلافت مطلقه، استعداد تمامی موجودات نظام هستی را می داند و به مقدار ظرفیت وجودی شان از جانب خداوند برای آن ها فیض رسانی می کند، نه این که صرفاً به عدّه ای خاص از مؤمنین روی کرده و کافرین، مشرکین، ملحدین، منافقین و دیگران را رها کند، که اگر چنین بود می بایست غیر از آن دسته ی خاص از مؤمنین، دیگران محو و نابود می شدند.
بینش و جهان بینی انسان کامل به گونه ای است که مثلاً وقتی به درختی نظر کند صرفاً میوه هایش را خیر، و خارهایش را شر نمی انگارد تا در مقام فیض رسانی فقط جهت خیر آن ها را لحاظ کرده و خارها را از فیض خود محروم کند، بلکه اقتضای خلیفة الله این است که برای مطلق موجودات به اندازه ی ظرفیت وجودی شان فیض را از حق متعال گرفته و به آن ها عطا کند. جناب سیّدالشهدا علیه السلام در روز عاشورا علاوه بر این که برای صحابه ای چون حبیب بن مظاهر، واسطه ی فیض بودند، برای عمر سعد در لشکر دشمن نیز واسطه ی خیر و برکت بودند؛ زیرا امام، هم عقل و مافوق عقل را به کمالات لایق خودشان نایل می کند و هم وهم، خیال و مادون آن ها را. او هم به خوبان عطا می کند و هم به بدان. هم مؤمنان را سر سفره ی خود می نشاند و هم کافران را. هم به دوستان نظر لطف دارد و هم به دشمنان. هم خیر صدّیقین را می خواهد و هم خیر کذّابین را. امام هرگز در مقام اعطای خیرات و برکات، امساک ندارد، بلکه سعه و ضیق در فیض، از ناحیه ی قوّت و ضعف مستفیضین در تلقّی فیض است.
خلیفة الله چون مظهر تامّ تمامی اسمای حسنای حق است، تکویناً در متن وجودی هر کلمه ای از کلمات نظام هستی حضور دارد و هیچ کمالی را از آن ها فروگذار نمی کند. هیچ موجودی نمی تواند بدون انسان کامل کمالی را دارا شود. اگر چشم می بیند، گوش می شنود، زبان می گوید، گل طراوت می بخشد و خار در پشت صورت جلالی اش، تلخی میوه را می زداید، همه از ناحیه ی انسان کامل خلیفة الله است.
وحدت انسان کامل در نظام هستی یک وحدت سِعی است نه یک وحدت عددی. او آنچنان سعه ی وجودی دارد که کل نظام عالم را فرا می گیرد و هیچ نقطه ای از عالم، از دیدگان لطف و نظر رحمتِ وی مخفی نیست. فندبّر!
منبع، شرح رساله انسان کامل از دیدگاه نهج البلاغه ابوالفضائل علامه حسن زاده آملی
استاد داود صمدی آملی

 

اضافه‌ كردن نظر

کار برگرامی جهت ارسال نظرات بعد وارد کردن ایمیل خود لطفا پاسخ کد امنیتی را در کادر زیروارد کنید.
مثلا 25+5=30
شما فقط پاسخ را که عدد 30 باشد را وارد کنیدوسپس کلید ارسال را فعال کنید.


کد امنيتي
باز خوانی تصویر امنیتی

 

علامه حسن حسن زاده آملی

 

وبسایت هزارو یک کلمه مرکز نشر آثار حضرت علامه ذالفنون حسن حسن زاده آملی واستادفاضل کامل مکمل صمدی آملی

منوی تصویری

قبساتی از مشکات

 
 

تمامی حقوق این وب سایت متعلق به مشکات ولایت می باشد.

طراحی و پیاده سازی: ملی سرور