انقلابات قلبی
   
 

رای گیری

سلام .حضور شمارا خیر مقدم میگوییم .كیفیت مطالب را چگونه ارزیابی می كنید؟
 

تقویم فارسی

 
دوشنبه
۱۳۹۷
تیر
۲۵
 

آمار بازدید کنندگان

mod_vvisit_counterامروز149
mod_vvisit_counterدیروز465
mod_vvisit_counterاین هفته614
mod_vvisit_counterهفته گذشته2885
mod_vvisit_counterاین ماه5822
mod_vvisit_counterماه گذشته18888
mod_vvisit_counterکل بازدیدها2983264

در 20 دقیقه گذشته : 8
آی پی شما : 54.196.38.114
,
امروز : 25 تیر 1397

 
 
تصویر
شروع شرح دروس معرفت نفس در کانال معرفت نفس
پنجشنبه ۰۴ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۰۸
سلام مشکات ولایت مدت کوتای است که اقدام به ایجاد کانالی تحت عنوان معرفت نفس کرده عزیزانی که در مباحث معرفت نفس تاکنون مطالعه داشته اند ویا نداشته اند . با عضو در کانال این امکان برایشان ایجاد شده که به فضل الهی شرح دروس معرفت نفس  استاد صمدی آملی را از ابتدا شروع کنند. کانال شرح دروس معرفت  را از طزیق کانال مشکات ولایت وارد شوید . ... ادامه مطلب...
تصویر
به کانال تلگرام مشکات ولایت بیوندید .
چهارشنبه ۰۲ دی ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۵۴
کانل تلگرام مشکات ولایت سلامکانال مشکات ولایت  @meshkatehvelayat این کانال صرفا جهت ارايه مباحث اخلاقي عرفاني وفلسفی پیرامون مباحث حضرت علامه حسن زاده آملی و استاد صمدی آملی ایجاد شده. وهر روزشما با پرسش وپاسخ متفاوتی از موضوعات عرفانی اخلاقی و اجتماعی علامه حسن حسن زاده آملی واستاد صمدی  همراه هستیم.مشکات ولایت عقل فطرت.گام به گام با معرفت نفس... ادامه مطلب...
زبان اعداد
چهارشنبه ۰۵ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۲۲:۴۲
اگر شخصی شیئی مثلاً یک عدد انگشتر را در یکی از دستانش گرفته و شما قصد یافتن آن را داشته باشید، کافی است که از او بخواهید برای آن دستی که انگشتر در آن قرار دارد عددی زوج و برای دست دیگر عددی فرد را در نظر بگیرد. سپس از او بخواهید که عدد دست راست را در عددی زوج ضرب کرده و آنگاه حاصل آن را با عدد دست چپ جمع نماید. پس اگر عدد بدست آمده فرد باشد،... ادامه مطلب...
 
انقلابات قلبی PDF چاپ نامه الکترونیک
امتیاز کاربر: / 0
بدخوب 
نوشته شده توسط استاد صمدی   
چهارشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۰ ساعت ۰۷:۳۲


«بسم الله الرحمن الرحيم»

انقلابات قلبي
به عرض رسانديم که قلب به عنوان يکي از شئون حقيقت انسانس، دائماً بين عالم ظاهر و باطن در حال آمد و شد است. به تعبير لطيف آقايان اهل معرفت، حقيقت انسان که به لحاظ تعلق به بدن و عالم ظاهر «نفس» ناميده مي‌شود و به لحاظ تعلق به عالم اله «روح» ناميده مي شود بين عالم امکان و عالم لاهوت در حال رفت و آمد است. گاهي به اين سو نظر مي کند و گاه آن سويي مي شود. از اين فراز و نشيب مقام قلب انساني که فرازش همان توجه به ملکوت و عالم باطن و نشيبش رو کردن به عالم ماده و عالم ظاهر است تعبير به «قلب» مي کنند. چه اينکه قلب ظاهري هم که تکه گوشتي است و در قفسة سينه قرار گرفته، دم به دم در حال دگرگوني و ضربان آن به منزله دميِ[۱] آتشِ بدن است آري اين ظاهر، عنوان باطن است چرا که جان انسان نيز دم به دم در انقلاب است. گاه آن سويي مي شود و حال خوشي پيدا مي کند و گاه تحت تأثير اجتماع و زندگي و دوست و رفيق ومعاشرت و کسب و کار قرار مي گيرد و از آن سوي عالم غافل مي شود و سقوط مي کند و از آن به بعد نماز و ديگر عباداتش بي‌حال مي شود. خود شخص نيز مي فهمد که اين سويي و سنگين شده است و احساس واماندگي مي کند. زماني انسان احساس سبکي و آرامي مي‌کند که مواظب اعضا و جوارح خود باشد. حرفهاي نابجا نگويد، هر حرفي را نشنود، کم ببيند و کم بخورد و...

کساني که حضورشان نسبت به عالم ملکوت قوي مي شود توحيد را تقويت مي کنند. اين است که به عرض رسانديم توحيد بايد برايمان کاملاً حل شود.

مخصوصاً در آن چند سطر اول معرفت نفس که حضرت آقا فرمودند:

«وجود است که مشهود ماست؛ ما موجوديم و جز ما همه موجودند؛ ما جز وجود نيستيم و جز وجود را نداريم و جز وجود را نمي يابيم و جز وجود را نمي بينيم».

حضرت آقا بعد از چند سطر ابتدايي درس اول نوشته اند که:

«و من بديهي تر از اين درس چيزي نمي دانم».

ولي وقتي شما قوي تر شويد و کتابهاي بيشتري را زير و رو کنيد خواهيد ديد همين که روشنترين درسهاست، مشکلترين آنها نيز هست و اين درس بايد در متن وجودي انسان پياده شود.

اگر کسي به اين حقيقت توحيدي برسد در عين حالي که قلب او سوز و گداز و انقلاب دارد، کاري به نشئة طبيعت نخواهد داشت و با اينکه توجه به ملکوت عالم دارد يکپارچه در اضطراب و فراز و نشيب خواهد بود و البته فراز و نشيب چنين کسي اساساً اين سويي و دنيايي نيست و او يکپارچه اهل الله مي‌شود.

براي فهم اين معني خوب است يک دور ديوان حضرت آقا را مطالعه بفرمايي. ايشان در ابتداي ديوان قلب و دل را سرزنش مي کنند و مي فرمايند تو که پرندة قدسي و اهل ملکوت عالمي چرا خود را معطل کرده اي و پرواز نمي‌کني؟

الا اي طاير قدسي در اين ويرانه برزنها

بسي دام است و ديو و دد بسي غول است و رهزنها

در اين جاي مخوف اي مرغ جان ايمن کجا باشي

گذر زين جاي نا امن و نُما رو سوي مأمنها

و بعد در غزل لقاي يار مي بينيد که آن سويي شده و از آن به بعد تجليات الهي است که او را منقلب مي کند.

به بسم الله الرّحمن الرّحيم است تجلّيها چو صرصر تا نسيم است

حقائق عالم ملکوت که به انسان نمايانده مي شود، گاهي همانند گردباد تندي است که انسان را همانند پرکاه معلق مي گرداند و براي انسان چاره اي جز از خود بي خود شدن باقي نمي گذارد. از چنين تجلياتي به «تمثلات بي مثال» تعبير مي کنند که منظور از «صرصر» همان حقائقي است که چون گردباد تندي بر انسان روي مي‌آورد. گاهي هم تجليات الهي همانند نسيم آنچنان دلنواز و آرام بخش است که باعث سکون و اطمينان انسان مي گردد.

شرح مراتب طهارت از رساله وحدت از ديدگاه عارف وحكيم علامه حسن زاده آملي فشارح: حضرت استاد داود صمدي آملي .

نوشته شده در مشكات ولايت













آخرین به روز رسانی در شنبه ۱۰ فروردين ۱۳۹۲ ساعت ۱۳:۳۰
 

اضافه‌ كردن نظر

کار برگرامی جهت ارسال نظرات بعد وارد کردن ایمیل خود لطفا پاسخ کد امنیتی را در کادر زیروارد کنید.
مثلا 25+5=30
شما فقط پاسخ را که عدد 30 باشد را وارد کنیدوسپس کلید ارسال را فعال کنید.


کد امنيتي
باز خوانی تصویر امنیتی

 

علامه حسن حسن زاده آملی

 

وبسایت هزارو یک کلمه مرکز نشر آثار حضرت علامه ذالفنون حسن حسن زاده آملی واستادفاضل کامل مکمل صمدی آملی

منوی تصویری

قبساتی از مشکات

 
 

تمامی حقوق این وب سایت متعلق به مشکات ولایت می باشد.

طراحی و پیاده سازی: ملی سرور