اسم اعظم :علامه حسن زاده آملی
   
 

رای گیری

سلام .حضور شمارا خیر مقدم میگوییم .كیفیت مطالب را چگونه ارزیابی می كنید؟
 

تقویم فارسی

 
دوشنبه
۱۳۹۷
تیر
۲۵
 

آمار بازدید کنندگان

mod_vvisit_counterامروز149
mod_vvisit_counterدیروز465
mod_vvisit_counterاین هفته614
mod_vvisit_counterهفته گذشته2885
mod_vvisit_counterاین ماه5822
mod_vvisit_counterماه گذشته18888
mod_vvisit_counterکل بازدیدها2983264

در 20 دقیقه گذشته : 8
آی پی شما : 54.196.38.114
,
امروز : 25 تیر 1397

 
 
تصویر
شروع شرح دروس معرفت نفس در کانال معرفت نفس
پنجشنبه ۰۴ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۰۸
سلام مشکات ولایت مدت کوتای است که اقدام به ایجاد کانالی تحت عنوان معرفت نفس کرده عزیزانی که در مباحث معرفت نفس تاکنون مطالعه داشته اند ویا نداشته اند . با عضو در کانال این امکان برایشان ایجاد شده که به فضل الهی شرح دروس معرفت نفس  استاد صمدی آملی را از ابتدا شروع کنند. کانال شرح دروس معرفت  را از طزیق کانال مشکات ولایت وارد شوید . ... ادامه مطلب...
تصویر
به کانال تلگرام مشکات ولایت بیوندید .
چهارشنبه ۰۲ دی ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۵۴
کانل تلگرام مشکات ولایت سلامکانال مشکات ولایت  @meshkatehvelayat این کانال صرفا جهت ارايه مباحث اخلاقي عرفاني وفلسفی پیرامون مباحث حضرت علامه حسن زاده آملی و استاد صمدی آملی ایجاد شده. وهر روزشما با پرسش وپاسخ متفاوتی از موضوعات عرفانی اخلاقی و اجتماعی علامه حسن حسن زاده آملی واستاد صمدی  همراه هستیم.مشکات ولایت عقل فطرت.گام به گام با معرفت نفس... ادامه مطلب...
زبان اعداد
چهارشنبه ۰۵ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۲۲:۴۲
اگر شخصی شیئی مثلاً یک عدد انگشتر را در یکی از دستانش گرفته و شما قصد یافتن آن را داشته باشید، کافی است که از او بخواهید برای آن دستی که انگشتر در آن قرار دارد عددی زوج و برای دست دیگر عددی فرد را در نظر بگیرد. سپس از او بخواهید که عدد دست راست را در عددی زوج ضرب کرده و آنگاه حاصل آن را با عدد دست چپ جمع نماید. پس اگر عدد بدست آمده فرد باشد،... ادامه مطلب...
 
اسم اعظم :علامه حسن زاده آملی PDF چاپ نامه الکترونیک
امتیاز کاربر: / 0
بدخوب 
نوشته شده توسط استاد صمدی   
چهارشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۰ ساعت ۰۷:۲۲

بسم الله الرحمن الرحیم

نکته دیگر اینکه برای قرار گرفتن در دژ سلام الهی به طور علی الدوام سعی کنیدبا اسم شریف «آه»قرین و ملازم باشید0منتهی نه آهی که ابتدا و انتهایش فقط محدودۀ زبان باشدو بس،بلکه آهی که از نهاددل برآیدو نشان از درد عمیق جان باشد0                              در روایت است مریضی که دستش از همه جا کوتاه شده است وبه حال اظطرار در آمده و أحدی را یارخود نمی بیند واز سر درد وسوزش جان آه می گوید،این آه خود اسمی از اسماء الله است0                                                                                                          در روایت دیگر است که از امام حسن مجتبی علیه السلام پرسیدند فاصله بین زمین و آسمان چقدر است؟آقا فرمودند:«وبین السماء و الارض دعوة المظلوم ومدّ البصر» یعنی فاصله ظاهرییش منتهی الیه دیدِ شما است اما فاصلۀ باطنی اش آه مظلوم است0ومظلوم وقتی از سر درد وغربت تنهایی،آه می گوید زمین را به آسمان وصل می کند وهمه را در هم می ریزد0                  البته آهی زمین وآسمان را در هم می ریزد که از عمق جان ونهایت درد وغم صاحب آه برخیزد والاّ آهی که در حالت عادی از دهان ما وشما بیرون می آید کاری نمی رسد و ذرّه ای را جابجا نمی کند0                                                                                در روایت دیگر آمده در چند جا فرشتگان الهی به گریه در می آیند0حال این گریۀ فرشتگان به چه معنی است این خود سخنی دیگر است اما در روایات آمده یکی از جاهایی که فرشتگان به گریه در می آیند هنگامی است که نصف شب بچه یتیمی که پدر ومادر از دست داده برخیزد واز سر درد ناله کند ودیگری بر سر او فریاد بزند واو مظلومانه دم فرو برد0در این وقت تمامی آسمان ها وملکوت عالم به لرزه در می آیند وفرشتگان برای حال او گریه می کنند0تمام این جوش وخروش عالم از نالۀ یک طفل،زیر سر دردی است که او بر جان خود دارد0لذا فرمودند: الهی آنکه را درد نیست مرد نیست،الهی آنکه را درد نیست آدم نیست،الهی آنکه رادرد نیست درمان نیست0
سلطان اسم شریف «آه»در حضرت مریم سلام الله علیها                                                                                در سورۀ مریم که خواهران سعی نمایند با این سوره حشر بیشتری داشته باشند آمده است : «واذکُر في الکتابِ مریم اذا انتَبَذت من أهلهامکاناً شرقیاً »یعنی ودر این کتاب مریم را یاد آر آن هنگام که از خانواده اش جدا شد ودر ناحیه شرقی قرار گرفت0                معلوم می شودیک تنهایی وگوشه گیری بسیار سنگینی عائد حضرت مریم سلام الله علیها شده بود که حتی از خانواده خود نیز جدا شد واین گونه گوشه نشینی وعزلت نشینی چه شیرین است اگر روی حساب وبرنامه باشد0                                                   غرض بعد از آن گوشه گیری وانقطاع از مردم،وقتی که مراقبت تام وحضور تام به حضرتش دست داد،«فَاَجآئها المخاضُ الی جِذع النَّخلَة» درد شدید او را به قلق واظطراب فراوان کشید تا اندازه ای این درد گل کردکه فرمود:خدایا کاش پیش از این مرده بودم و به طور کلّی فراموش شده بودم :«قالت یا لَیتَنی مِتّ قبلَ هذا وکنتُ نَسیاً منسیّا»این درد درد زایمان نیست،بلکه این درد متولّد شدن خود مریم است0والاّ این درد زایمان متعارف را که همۀ زنان عالم دارند پس چرا قرآن از حضرت مریم یاد کرده است وسوره ای رابدان اختصاص داده است0اگر چه متأسفانه الان در صددند که این درد مبارک زایمان را هم از زنان بگییرند،نمی دانم چرا بدین راحتی در این صنع عظیم الهی دست دراز می کنند وبه هر طریقی در آن تصرف می نمایند0                  مگر این درد زایمان چه بدی دارد که می خواهید با اموری چون سزارین وامثال ذلک آن را از زنان اجتماع ما بگیرید؟ این                             درد زایمان برای زن بسیار کارها می رسد، اصلاً این درد زایمان است که زن را زن می کند0                                              غرض اینکه آن دردی که در قرآن یاد شده فقط این درد متعارف زایمان فرزند نیست بلکه دردی فوق این دردهای روزمرۀ           زندگی است0این درد تولّد خود مریم است0او خودش می خواهد زاییده شود وآدم دیگری شود0والاّ قرآن این یگانه کتاب نظام هستی هیچ گاه وقت خود را فقط برای ذکر یک قضیۀ متعارف به دنیا آمدن کودک نمی گیرد0اگر چه برای آن بخش هم که مورد نیاز همه است بیاناتی دارد0در این آیات اسرار وحقایق بی شماری است که باید به مغزای آن رسید0
غرض از تشرف به اسماء الله                                                                                                           غرض اینکه همه ما باید به درد خود برسیم و در سایۀ اسم شریف «سلام»به غایة الغایات خلقت انسانی خود نزدیک تر شویم0اسم شریف «الحق»سوره مبارکه حشرآنگاه بر حقیقت وجودیمان حاکم می شود وآنگاه به اسماء حسنای الهی متحقق      می شویم که علاوه بر دانایی به دنبال دارایی باشیم0همین مقدار که بدانیم خداوند مانع و دافعوصانع ونافعوشافع وقاضی و   راضی وعالی وحبیب وطبیب وخبیرو بصیر وغفوروصبور وشکور ورئوف وعطوف و ودود است کافی نیست بلکه باید خود مظهر تمامی این اسماء وصفات شده واز درون خود این اسماء وصفات را به دیگران بشناسانیم0به تعبیر شریف آن عارف ولّی:                     فارغ از  خود شدم وکوس انا الحق بزدم                           همچو منصور خریدارسَر دار شدم                                        عمده آن است که دل به این حقایق بسپاریم0اگر دل آرامش داشته باشدومظطرب و پریشان نباشد و مأمن ومحل مناسبی برای اسرار وحقایق عالم باشد،کبوتران حرم حق یکی پس از دیگری بر جان او نشسته ودل او مهبط ملائکۀ الهی می شود وشبانه روز ملائکة الله در فرودگاه وصعودگاه جان او رفت وآمد می کنند0

منبع:شرح دروس معرفت نفس جلد دوم علامه حسن حسن زاده آملی  شارح:داود صمدی آملی

نوشته شده درمشکات ولایت

 

َ






آخرین به روز رسانی در شنبه ۱۰ فروردين ۱۳۹۲ ساعت ۱۷:۱۳
 

اضافه‌ كردن نظر

کار برگرامی جهت ارسال نظرات بعد وارد کردن ایمیل خود لطفا پاسخ کد امنیتی را در کادر زیروارد کنید.
مثلا 25+5=30
شما فقط پاسخ را که عدد 30 باشد را وارد کنیدوسپس کلید ارسال را فعال کنید.


کد امنيتي
باز خوانی تصویر امنیتی

 

علامه حسن حسن زاده آملی

 

وبسایت هزارو یک کلمه مرکز نشر آثار حضرت علامه ذالفنون حسن حسن زاده آملی واستادفاضل کامل مکمل صمدی آملی

منوی تصویری

قبساتی از مشکات

 
 

تمامی حقوق این وب سایت متعلق به مشکات ولایت می باشد.

طراحی و پیاده سازی: ملی سرور