علامه حسن زاده :قیامت ظهور علم وعمل است
   
 

رای گیری

سلام .حضور شمارا خیر مقدم میگوییم .كیفیت مطالب را چگونه ارزیابی می كنید؟
 

تقویم فارسی

 
شنبه
۱۳۹۷
خرداد
۵
 

آمار بازدید کنندگان

mod_vvisit_counterامروز349
mod_vvisit_counterدیروز445
mod_vvisit_counterاین هفته3723
mod_vvisit_counterهفته گذشته3936
mod_vvisit_counterاین ماه16151
mod_vvisit_counterماه گذشته8217
mod_vvisit_counterکل بازدیدها2955161

در 20 دقیقه گذشته : 12
آی پی شما : 54.80.183.100
,
امروز : 05 خرداد 1397

 
 
تصویر
شروع شرح دروس معرفت نفس در کانال معرفت نفس
پنجشنبه ۰۴ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۰۸
سلام مشکات ولایت مدت کوتای است که اقدام به ایجاد کانالی تحت عنوان معرفت نفس کرده عزیزانی که در مباحث معرفت نفس تاکنون مطالعه داشته اند ویا نداشته اند . با عضو در کانال این امکان برایشان ایجاد شده که به فضل الهی شرح دروس معرفت نفس  استاد صمدی آملی را از ابتدا شروع کنند. کانال شرح دروس معرفت  را از طزیق کانال مشکات ولایت وارد شوید . ... ادامه مطلب...
تصویر
به کانال تلگرام مشکات ولایت بیوندید .
چهارشنبه ۰۲ دی ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۵۴
کانل تلگرام مشکات ولایت سلامکانال مشکات ولایت  @meshkatehvelayat این کانال صرفا جهت ارايه مباحث اخلاقي عرفاني وفلسفی پیرامون مباحث حضرت علامه حسن زاده آملی و استاد صمدی آملی ایجاد شده. وهر روزشما با پرسش وپاسخ متفاوتی از موضوعات عرفانی اخلاقی و اجتماعی علامه حسن حسن زاده آملی واستاد صمدی  همراه هستیم.مشکات ولایت عقل فطرت.گام به گام با معرفت نفس... ادامه مطلب...
زبان اعداد
چهارشنبه ۰۵ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۲۲:۴۲
اگر شخصی شیئی مثلاً یک عدد انگشتر را در یکی از دستانش گرفته و شما قصد یافتن آن را داشته باشید، کافی است که از او بخواهید برای آن دستی که انگشتر در آن قرار دارد عددی زوج و برای دست دیگر عددی فرد را در نظر بگیرد. سپس از او بخواهید که عدد دست راست را در عددی زوج ضرب کرده و آنگاه حاصل آن را با عدد دست چپ جمع نماید. پس اگر عدد بدست آمده فرد باشد،... ادامه مطلب...
 
علامه حسن زاده :قیامت ظهور علم وعمل است PDF چاپ نامه الکترونیک
امتیاز کاربر: / 0
بدخوب 
نوشته شده توسط 1001KALEME.IR   
شنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۲ ساعت ۲۳:۲۱

در بحث قیامت.

-چون بهشتی به معرفت شهودی و واقعی دست یافت از ان به بعد هر انچه را اراده کند برای خودش و یا در خارج از ذات خودش انشاء مینماید و تمامی انچه را که در بهشت
مشاهده میکند منشات نفس خودش است منتهی چون دراین انشائات استقلال وجودی ندارد که به انشا حق قائم است لذا همه ان منشات به خداوند استناد میابد حقیقتا
کان قندم نیستان شکرم        هم زمن میروید وهم می خورم
همچنان که جهنمی نیز در مقام انشا است یعنی تمامی انچه که در جهنم می باشد همه به اراده خودش انشا شده و هیچ چیز از قبل ساخته شده نیست به بیان دیگر در
عوالم مافوق چیزی را که بهشتی و جهنمی بر اساس اعمالشان ساخته اند برایشان تجلی می دهند که اخرت تجلی و ظهور دنیا است پس اخرت نشئه مستقل و جدایی
نیست که انسان در انجا چیزهای جداگانه ایی از اعمال خود را ببینند بلکه جهنمی خود جهنم میشود بر همین اساس جناب حضرت علامه فرمودند خدا بهشتی را به بهشت
نمی برد بهشتی خود بهشت میشود این شدن را تعبیر به معرفت شهودی و معرفت ذوقی میکنند که بعد از این نشئه هر کسی هر انچه را که شد همان است و چیزی را از
بیرون بدان ضمیمه نمی کنند می توان این حقیقت را اینگونه تعبیر کرد که انسان انچه را که در بهشت می نگرد همه به مثال انهایی است که در دنیا انجام داده نه مثل انها
زیرا فرق است بین مثل و مثال (مثل به دو چیز گفته میشود که در ذاتشان باهم متباین اند اما مثال دو چیزی را گویند که در حقیقت ماهیت و ذاتشان یک چیز هستند و از
همدیگر حکایت می کنند براین اساس گفتیم که انسان انچه را که در بهشت مینگرد همه به مثال انهایی است که در دنیا ساخته نه مثل انها .

پس در قیامت نیز یک شخص خود ش را به انحا گوناگون مشاهده میکند گاهی خودش را اتش مشاهده میکند و فریاد میکشد گاهی هم میبیند در حلق خود اب داغ میریزد
که بر اساس اصل رصین اتحاد عاقل به معقول و عامل به معمول که هر کسی زرع و زارع و مزرعه و بذر خود است ریزاننده ی ان اب و این که کسی در خواب میبیند چند نفر
جمع شده اند و میخواهند او را درون اب بیندازند وو او فریاد میکشد و انها را نفرین میکند ولی وقتی بیدار میشود میبیند نه کسی بوده که او را در اب داغ بیندازد و نه اب
داغی در مبان بود معلوم میشود تمام اینها را نفس خودش انشا نموده است و او خیال میکرده که از بیرون است
درروایتی ازجناب پیامبر ( ص) امده است  الناس نیام فاذا ماتوا انتبهوا
یعنی مردم در خوابند پس زمانی که مردند اگاه میشوند به تعبیر دیگر مردم در طول زندگی خود مانند کسی که خواب میبیند گمان می کنند که انچه برایشان پیش می اید از
بیرون انان است در حالی که وقتی از این خواب غفلت بیدار شدند و با مرگ اختیاری یا طبیعی به ادراک حقایق نائل امدند خواهند دید انچه را که در این مدت از بیرون خود می
پنداشتند خیالی بیشتر نبود و تاکنون هر چه بود تمامی ان از منشات نفس خودشان بوده است و انچه خود داشت ز بیگانه تمنا میکرد و خواب ظاهری شبانه ما انسانها
نمودی است از ان خوابی که ما در طول مدت عمر خود در انیم به تعبیر شیرین جنای مولوی
ان سخنهای چو مار و کژدمت          مار و کژدم گردد و گیرد دمت
بنابر این قیامت ظهور معرفت شهودی انسان است که میبیند هر هست اوست و دارایی هایش و تا حال نمی دانست که بر روی سفره خودش نشسته است انجاست که
میبیند از اولین لحضه زندگی تا اخرین مرحله ان ظاهرا در معرفت فکری قدم میگرفت اما با ظهور قیامت هر چه را که قبلا یافته بود به معرفت شهودی میابد و سفره دلش را
میگشاید .
فافهم نوشته شده در مشکات ولایت.

آخرین به روز رسانی در دوشنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۲ ساعت ۰۰:۱۹
 

اضافه‌ كردن نظر

کار برگرامی جهت ارسال نظرات بعد وارد کردن ایمیل خود لطفا پاسخ کد امنیتی را در کادر زیروارد کنید.
مثلا 25+5=30
شما فقط پاسخ را که عدد 30 باشد را وارد کنیدوسپس کلید ارسال را فعال کنید.


کد امنيتي
باز خوانی تصویر امنیتی

 

علامه حسن حسن زاده آملی

 

وبسایت هزارو یک کلمه مرکز نشر آثار حضرت علامه ذالفنون حسن حسن زاده آملی واستادفاضل کامل مکمل صمدی آملی

منوی تصویری

قبساتی از مشکات

 
 

تمامی حقوق این وب سایت متعلق به مشکات ولایت می باشد.

طراحی و پیاده سازی: ملی سرور