شصت حدیث از امام صادق (ع) شرط ششم کلمه لااله الا الله
   
 

رای گیری

سلام .حضور شمارا خیر مقدم میگوییم .كیفیت مطالب را چگونه ارزیابی می كنید؟
 

تقویم فارسی

 
پنجشنبه
۱۳۹۶
آذر
۲
 

آمار بازدید کنندگان

mod_vvisit_counterامروز1420
mod_vvisit_counterدیروز1901
mod_vvisit_counterاین هفته10041
mod_vvisit_counterهفته گذشته14550
mod_vvisit_counterاین ماه42062
mod_vvisit_counterماه گذشته50631
mod_vvisit_counterکل بازدیدها2770142

در 20 دقیقه گذشته : 43
آی پی شما : 54.161.3.96
,
امروز : 02 آذر 1396

 
 
تصویر
نمایشگاه تجسمی روایی کرب وبلا کاری ازمشکات ولایت
دوشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۴۰
باسلام کانون علمی مذهبی مشکات ولایت به در خواست موسسه قرآنی ندای ملکوت اقدام به برگزاری نمایشگاهی در برج میلاد نموده . کاری متفاوت ونگاه نوع بهادثه کربلا لذا ازشما جهت باز دید از نمایشگاه دعوت به عمل می آید .  
تصویر
شروع شرح دروس معرفت نفس در کانال معرفت نفس
پنجشنبه ۰۴ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۰۸
سلام مشکات ولایت مدت کوتای است که اقدام به ایجاد کانالی تحت عنوان معرفت نفس کرده عزیزانی که در مباحث معرفت نفس تاکنون مطالعه داشته اند ویا نداشته اند . با عضو در کانال این امکان برایشان ایجاد شده که به فضل الهی شرح دروس معرفت نفس  استاد صمدی آملی را از ابتدا شروع کنند. کانال شرح دروس معرفت  را از طزیق کانال مشکات ولایت وارد شوید . ... ادامه مطلب...
تصویر
به کانال تلگرام مشکات ولایت بیوندید .
چهارشنبه ۰۲ دی ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۵۴
کانل تلگرام مشکات ولایت سلامکانال مشکات ولایت  @meshkatehvelayat این کانال صرفا جهت ارايه مباحث اخلاقي عرفاني وفلسفی پیرامون مباحث حضرت علامه حسن زاده آملی و استاد صمدی آملی ایجاد شده. وهر روزشما با پرسش وپاسخ متفاوتی از موضوعات عرفانی اخلاقی و اجتماعی علامه حسن حسن زاده آملی واستاد صمدی  همراه هستیم.مشکات ولایت عقل فطرت.گام به گام با معرفت نفس... ادامه مطلب...
زبان اعداد
چهارشنبه ۰۵ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۲۲:۴۲
اگر شخصی شیئی مثلاً یک عدد انگشتر را در یکی از دستانش گرفته و شما قصد یافتن آن را داشته باشید، کافی است که از او بخواهید برای آن دستی که انگشتر در آن قرار دارد عددی زوج و برای دست دیگر عددی فرد را در نظر بگیرد. سپس از او بخواهید که عدد دست راست را در عددی زوج ضرب کرده و آنگاه حاصل آن را با عدد دست چپ جمع نماید. پس اگر عدد بدست آمده فرد باشد،... ادامه مطلب...
 
شصت حدیث از امام صادق (ع) شرط ششم کلمه لااله الا الله PDF چاپ نامه الکترونیک
امتیاز کاربر: / 2
بدخوب 
نوشته شده توسط 1001kaleme.ir   
يكشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۲۲:۲۰

حدیث
1- ازامام صادق (ع) در بیان حال مردم پس از ظهور فرمودند: که دیگر مردم به نافرمانی خدا نمی پردازند و هیچ سرزمینی نمی ماند مگر اینکه ندای شهادت یگانگی خدا و نبوت پیامبر (ص) در آن به گوش می رسد.
2-از امام سؤال شد درباره ظهور امام زمان (عج) فرمودند: شیعیان ما از ما صابرترند زیرا ما بر آنچه می دانیم صبر می کنیم اما آنها بر آنچه نمی دانند صبر می کنند.
3-امام فرمود: وقتی امام زمان ظهور کند علم دانش بیست و هفت حرف است که تا الان دو حرف از آن را همه پیامبران آوردند. بیست و پنج حرف دیگر با ظهور ایشان در میان مردم منتشر می شود.
بخوان دعای فرج را که یوسف زهرا           زپشت پرده غیب به ما نظر دارد
4- امام درباره حضرت امیرالمؤمنین (ع) فرمود: دوستی حضرت علی وصی الله را در قلب و زبان و فکر خود القاء کنید.
5-امام فرمودند : هر کس وضو بگیرد و وضویش را از دست بدهد و وضو نگیرد بر من جفا کرده و اگر وضو بگیرد و دو رکعت نماز نخواند و دعا نکند بر من جفا کرده و اگر من دعایش را اجابت نکنم  من بر او جفا کردم در حالی که من خدای جفاکار نیستم.
6-امام فرمود : روزی مشکلی داشتم بمحض اینکه لقای حق به من دست داد عرض حاجت خود را فراموش کردم اگر تو او را خواسته ای خدا هم طالب عبد است و تو را می خواهد و دوست دارد که ما فقط او را بخواهیم این ادب مع الله است.
7-امام فرمود: هنر آن است که انسان تنزیه را با تشبیه و تشبیه را با تنزیه جمع کند.تنزیه یعنی خدا را محدود به حدود اشیاء ندانیم. تشبیه یعنی خلق را موجودات اعتباری ندانیم آنها نشان دهنده حق هستند حقی که در قالب مظاهری ظهور کرده که خلق حد است و حق بی حد.
8- امام فرمود: داناترین شما در شناخت به نفس خود داناترین شما به رب خود است.
9-امام در مورد روح مؤمن فرمود: روح مؤمن و بدنش مانند گوهری در صندوقی است که هرگاه آن را از صندوق بیرون برند صندوق به کنار انداخته می گردد و همانا ارواح برای بدن کله های (پرده ای مانند خانه مثل پشه بند) محیط به آن اند. و به صورت بدنهایشان که در اینجا بودند در بهشت اند که اگر ببینی آنها را هر آئینه خواهی گفت این فلانی است.
دانش نفست نه کار سرسریست                  گر به حق دانا شوی دانی که چیست
باش تا از خواب بیدارت کنند                     در نهاد خود گرفتارت کنند
10-امام در مورد سلامت دین فرمود: از خلوت و خمول و گمنامی و در سکوت و عزلت و در سخنان پیشینیان خیر اندیش بدست می آید. در هر حال سعادتمند کسی که در جان خود خلوتی بجوید.
11-امام در مورد فعل برادر فرمود: فعل برادرت را حمل بر احسن (نیکوترین وجه) کن. و هفتاد دلیل برای نفست بیاور که او از فعل هدف سوئی (منظور بد) نداشت.
12-امام در مورد نعمت پروردگار فرمود: آن نعمتی که از شما در قیامت سوال می کنند ما (اهل بیت (ع)) هستیم نه آن نان و آب و غذا، زیرا دور از شأن خداست که بفرماید با آنها چه کردید.
13-امام در مورد ذات خود (وجودش) فرمود: خداوند مرا اختراع کرد از ذات خویش بعد از من پرسید من نسبت به تو و تو نسبت به من چگونه هستی؟ من در جوابش گفتم : من نسبت به ذات تو مانند شعاع هستم به آفتاب و تو نسبت به من مانند آفتابی نسبت به شعاع. برای ما حالاتی است که او در آن حالات ما هست و ما در آن حالات اوئیم و با این حال او اوست و ما، ما.
14-امام در مورد قلب سلیم فرمود : تنها کسی سود می برد که با دلی پاک و قلبی سلیم خدا را زیارت کند چون دل حرم خداست و غیره را نباید در او ساکن کنید. حال که نمی توانید مانع از ورود غیر بشوید لااقل از ساکن شده آنها (غیره) در دلهای خود جلوگیری کنید. فقط خدا را صاحب منزل قرار دهید .
15-امام در مورد قوه غضبیه فرمود: کسی که قوه غضبیه خود را مالک نباشد عقل خود را مالک نیست مانند اطفال و دیوانگان می ماند و هر کس غضب خود را کنترل کند خدا عیوبش را می پوشاند و بداند که اهل غضب دل بیمار و عقل ناقص دارند.
باش تا از خواب بیدارت کنند           در نهاد خود گرفتارت کنند
باش تا فردا جفاهای ترا                 کافریها و خطاهای ترا
پیش رویت عرضه دارند آن همه       یک بیک بر تو شمارند آن همه
16-امام در مورد اساس و بنای کار هر شخص فرمود :1- باید بدانی عمل تو را غیر از تو کسی نمی تواند انجام دهد پس خودت بجا آور.2-خدا بر امورتو آگاه است پس شرم کن از کارهای ناشایست.3-روزی تو روز است غیر از تو کسی نمی خورد پس خاطر جمع باش. 4- مرگ آخر کار است پس آماده باش.
17-سفارش امام به شیعیان: 1- زینت ما باشید در عمل نه مایه ننگ ما. 2- سخن نیکو بگوئید در برخورد با مردم. 3- زبان خود را حفظ کنید. 4- پرحرفی نکنید و زشتگو نباشید. 5- جوانان شیعه ما یا باید دانشجو باشند یا دانشمند و قرآن با گوشت و خون آنها آمیخته شود.
18-امام در مورد پرستش خداوند مهربان فرمود : کسی که خدا را به توهّم پرستش کند کافر است و کسی که اسم را بدون معنی عبادت کند کافر است آن که اسم و معنی هر دو را عبادت کند مشرک است آن که معنی را عبادت کند از این حیث که همه اسماء بر معنا واقع می شود. البته به واسطه صفاتی که از خودش را به صفات وصف کرده است. بر این معنی قلبش را گره زند و زبانش را به معنا در نهان امرش و آشکارای آن گویا باشد و آنان به حقیقت مؤمنند.
جهان را بلندی و پستی تویی               ندانم چه ای هر چه هستی تویی
19-امام در مورد جوان فرمودند : جوان کسی است که مؤمن باشد مانند اصحاب کهف از لحاظ سنی پیرمرد بودند ولی بخاطر ایمانشان جوان نامیده شدند. و اتصال روح مؤمن به روح خدا از اتصال نور خورشید به خورشید شدیدتر است. مؤمن یکی از نامهای خداست.
20- امام در باره اموات فرمودند : اموات هر چند وقت یکبار به خانواده خود سر می زنند یعضی ها براساس منزلت و جایگاهشان و به اندازه فضیلتشان و به اندازه اعمالشان. بعضی ها هر جمعه برخی ها هر دو روز یکبار برخی هر سه روز یکبار برخی هر روز اما مؤمن وقتی از دنیا رفت موقعی که اهلش را زیارت می کند آنچه برای او خوشایند است را می بیند و آنچه باعث ناراحتی اوست از او پوشیده می شود. ولی کافر وقتی اهلش را زیارت می کند آنچه باعث آزار او می شود را می بیند و آنچه باعث خوشی اوست بر او پوشیده است نمی بیند.
21- از امام در مورد آب فرمودند : آب چه مزه ای است؟ حضرت نگاه عمیقی بر او انداخت و فرمود : وای بر تو! مزه ی آب،مزه زندگانی است. خداوند می فرماید: «وَ جَعَلنا مِن الماءِ کُلَّ شَی ءٍ حَیٍّ أَفلا یُؤمنُون» .
22- امام درباره مداومت عمل فرمود : اگر شخصی عملی را برای خود قرار داد یک سال مداومت کند، چرا که شب قدر را در آن یک سال و در آن عمل دریابد. و فرمود دوست داشتنی ترین اعمال نزد خدا آن است که بنده مداومت کند بر عمل خود هر چه اندک باشد.
بیا با یاد او می باش دمساز                 بیا خود را برای او بپرداز
لبانت را گشا تنها بیادش                  هر آنچه جز بیادش ده بیادش
23- امام در مورد کلمه آه فرمود : (ان آه اسم من أسماء الله) همانا آه یک اسم از اسمهای اعظم خداست. و فرمودند : آه کشیدن کسی که برای مظلومیت ما غمگین باشد تسبیح و اندوه وی برای ما عبادت و پنهان داشتن سرّ ما جهاد در راه خداست و فرمود این حدیث را باید با آب طلا نوشت.
24- امام درباره ابر و اژدها فرمودند : ابر بر اژدها موکل است و در کمین اوست که او را برباید چون ضرر اژدها  را از مردم می خواهد بگیرد. به همین خاطر اژدها یک وقت بیرون می آید آن هم در وسط تابستان موقعی که آسمان صاف است و ابر ندارد و هیچ سرش را پائین نمی آورد و همیشه نگران است از ترس ابر.
25- امام در مورد طعام فرمود : (فلینظر الانسان الی طعامه) بنگر که غذای جسم و جان تو چگونه است طعامی که غذای انسان و سازنده اوست علم است و علم همان معرفت و عقل است. علم و عمل دو جوهر انسان سازند.
بر این سفره چه شیطان و چه آدم                  به اذن حق غذا گیرند با هم
چو رزق هر یکی نور وجود است                به شکر رازقش اندر سجود است
همه حیّ و همه علم و همه شوق                  همه نطق و همه ذکر و همه ذوق
26- امام در مورد لیلة القدر فرمود : حضرت فاطمه زهرا (عصمت الله کبری) لیله است و قدر الله. فاطمه لیلة القدر یازده کلام الله ناطق است. و کسی که حق معرفت به آن حضرت را پیدا کند بدرستی که شب لیلة القدر را درک کرده.
27- امام در مورد بُت فرمودند : هر چه انسان را از خدایش باز دارد و رهزن انسان در راه استکمال وجودی او  شود آن بُت اوست.
28-امام در مورد عبادت فرمودند : عبادت به زیاد نماز و دعا خواندن و روزه گرفتن نیست فقط تفکر در امر خداست چرا که تفکر انسان را به خوبی و عمل به آن دعوت می کند و غوطه ور شدن در قدرت خداوند.
29- امام در مورد نام پیامبر (ص) فرمود : باید نام پیامبر را با نهایت احترام و تعظیم ببرید و صلوات بفرستید مانند بعضی از محرومین از سعادت به رمز اسم مبارکش را ننویسند حضرت محمد (ص) و یا (صلعم). اینگونه بنویسید (حضرت محمد صل الله علیه و آله و سلم) و با وضو و طهارت باش و تازه باز هم از حضرت معذرت بخواه که در وظیفه خود نسبت به آن کوتاهی نمودی و نام محمد در خانه ای است هر روز آن خانه پاکیزه و تقدیس مسی شود و نباید آن فرزند را دشنام داد و نیاید او را زد و بدی در حقش کرد. و می فرمود جانم فدای محمد صل الله علیه و آله و سلم).
30-امام در مورد شیعه فرمود : شیعه من کسی است که شکم و فرج خود را از حرام به عفت باز دارد و سعی او در عبادت شدید و برای خدا کار کند و امید ثواب و ترس و عقاب در او باشد و مراقب پیامبر خود باشد و جز یاد خدا چیزی ندارد و سکوت طولانی دارد.
31- امام در مورد حیا فرمود : ایمان ندارد کسی که حیا ندارد و مال ندارد کسی که در معاش خود تقدیر و اندازه ندارد و نو ندارد کسی که کهنه ندارد.
32- ناکرده گنه در این جهان کیست بگو                 آنکس که گنه نکرده و زیست بگو
من بد کنـــــم تو بـــد مکافات دهــــــــــی                  پس فرق میان من و تو چیست بگو
33-امام در مورد برخورد ابلیس با حضرت یحیی علیه السلام فرمود : روزی ابلیس به حضرت یحیی علیه السلام وارد شد با تعداد زیادی ریسمان، حضرت فرمود برای کیست؟ گفت برای شهوات و خواسته های نفسانی بنی آدم است. حضرت فرمود برای من هم است؟ گفت : بله . بعضی اوقات پرخوری کرده ای تو را از نماز و یاد خدا غافل کردم. و امام فرمود بر جعفر و آل جعفر لازم است که هیچگاه شکمشان را از غذا پر نکنند و برای دنیا کار نکنند.
34- امام در مورد سجده نکردن ابلیس فرمود : همانا ابلیس خود را با ادم قیاس کرد که خدایا تو مرا از آتش آفریدی و آدم از گِل. چرا باید تعظیم کنم؟ پس اگر قیاس می کرد آتش خود را با آن جوهری که خداوند آدم را از او خلق کرد عقل می یافت که نور آن جوهر عقلی بیشتر و روشنتر از آتش اوست. ابلیس انسان را به ماده اش دیده نه به صورتش . چرا که آدم از خداوند سؤال کرد این نورها در صُلب من چه هستند که می درخشند ؟ این انوار اشباح چیست که برایم روشن نیست؟ خداوند فرمود : از شریفترین جای عرش به پشت صُلب تو منتقل نمودم برای همین اشباح بود که به ملائکه و ابلیس امر به سجود بر تو دادم زیرا ظرف برای این اشباح هستی. عرض کرد این اشباح را برایم روشن ساز. خداوند فرمود : به بلندای عرش نگاه کن اینها بهترین آفریده های من و خوبان من هستند که از اسم خودم برای آنها اسمی گذاشتم این نور محمّد است چون حمید و محمودم. این نور علی است چون علی عظیم هستم . این نور فاطمه است چون فاطر آسمان و زمین و جداکننده دشمنان از رحمت خودم در قیامت هستم. و این نور حسن و حسین هستند چون محسن و مجمل هستم اینها بهترین و بخشنده ترین مردم هستند که به واسطه آنها می بخشم ، شفا می دهم عقاب می دهم ثواب می دهم و کسی که به انها توسل کند ناامیدش نمی کنم. وقتی این نامها را به آدم آموخت سپس آنها را با فرشتگان در پیش نهاد و گفت : مرا از نام اینان آگاه کنید اگر راستگواید. و آن بهشتی که آدم در او بود باغی از باغهای دنیا بود که بر او آفتاب و ماه می تابید. اگر بهشت جاودان بود هرگز آدم از ان بیرون رانده نمی شد.
35- امام در مورد روزه فرمودند : روزه هوس را می کشد قلب را حیات می دهد طهارت اعضاء و جوارح می دهد ظاهر و باطن را از بدقواره بودن بیرون می آورد نورانی می کند . زاری و تضرع  پیش حق را می افزاید. شخص را از قساوت قلب بیرون می کند.
36- امام به دوستان خود می فرمود : آن که سعادتش را فراموش کرد از یاد چه خرسند است و آن که می پندارد کاری برتر از خودشناسی و خداشناسی است چیست؟ و ان که به هر آرمان است ارزش او همان است.
37- امام در مورد سوره حمد فرمودند : بسم الله الرحمن الرحیم از هفت آیه سوره حمد است که از همه آیات دیگر سوره حمد بالاتر است. و به اسم اعظم خدا بودن نزدیکتر است . از نزدیکی مردمک چشم به سفیدی آن و پایان سوره به نزول بسم الله الرحمن الرحیم دیگر است که ابتدای سوره ی دیگر است.
به بسم الله الرحمن الرحیم است                 که آدم ایمن از دیو و رجیم است
به بسم الله الرحمن الرحیم است                 دلی با دل حمیم است و صمیم است
به بسم الله الرحمن الرحیم است                که عقل اندر صراط مستقیم است
38- امام در مورد خداوند که چگونه سمیع و بصیر است فرمود : یعنی بدون عضو و آلت می شود و به خود می بیند و می شنود. او با تمام وجودش سمیع است یعنی (سمیع، بصیر، عالم،خبیر) می باشد بدون اینکه در ذات وی تکثر راه پیدا کند. و یا در معنای این صفات تکثر باشد.
39- از امام در مورد اسمای حسنی سؤال شد فرمودند : قسم به خدا مائیم اسماء حُسنی که از بندگان عبادتی قبول نمی شود مگر به معرفت ما.
40- امام درباره عقل فرمود : آنی که بوسیله او خدا پرستش می شود و بهشت بدان کسب می شود.
الهی همنشین از همنشین رنگ می گیرد                خوشا آنکه با تو همنشین است
الهی آفریدی رایگان، روزی دادی رایگان، پس بیامرز رایگان، تو خدایی نه بازرگان.
41- امام در مورد توبه نصوح فرمودند : گناهی که شخص توبه کرد و دیگر هرگز بدان برنگشت و خداوند دوست دارد از بندگانش را که در فتنه گناه واقع شود و توبه کند و گناهان او را در دنیا و آخرت می پوشاند حتی دو ملکی که گناه او را نوشته اند از یادشان می برد. و به اعضای بدنش وحی می فرماید که گناهانش را پنهان کنید و به مواضعی از زمین که در آن گناه کرده وحی می فرماید که گناه او را پنهان کنید آن وقت به لقای حق می پیوندد در حالی که چیزی بر گناهشان گواهی ندهد.
42- امام در مورد روح مؤمن در خواب فرمود : موقع خواب روح به آسمان می رود ولی اگر به کلی خارج شود که بدن مرده است و فرمود : آفتاب را نمی بینی که در جای خود است و شعاع آن در زمین است. روح که از اصل آن در بدن است و حرکت آن ممدود (کشیده-دراز) است.
43- امام در مورد غذا خوردن فرمود : چیزی را که طبع (بدن) مایل و نیازمند نیست نخورید که کودن بار می آئید. هر چیزی را به محض عادت و این که چشممان افتاده نباید بخوریم و بیاشامیم اینها تنبلی و کودنی می آورد.
بهتر از لااله الا الله                هیچ حصنی و برج و سنگر نیست
تو درآ زحجاب نفسانی             تا که بینی هر آنچه مُبصَر نیست
آخر ای دوستان بخود رحمی       که آفرینش به لاف و تَسخر نیست
44- امام در مورد اسم الله فرمود : الله از اله مشتق (جدا شده) است و اسم غیر مسماست. کسی که اسم را بدون معنی عبادت کند کافر است. و چیزی را پرستش نکرد. و کسی که هم اسم و معنی را با هم پرستش کند مشرک است. که دو تا را عبادت کرد آنکه معنی را نه اسم را پرستش کرد (پس توحید این است). برای خدا نودونه  اسم است. الله معنایی است که همۀ این اسماء بر او دلالت می کند در حالی که همه شان غیر اویند. مثل لفظ آب اسم برای نوشیدنی است. یا لفظ لباس اسم برای پوشیدنی است و آتش اسم برای سوزاندن است.
45- امام در مورد ایمان به خدا فرمود : کسانی که گفتند پروردگار ما خداست و استقامت و پایداری کردند و بر طریقت ما بودند ما به آنها آب زلال علم می نوشانیم.
46- امام به مفضل می فرمود : مردم حیران و سرگردانند! مستی هستند که در طغیان خود گم شدگانند و به شیاطین و طاغوتهای خود (سنتهای غلط که عادت کردند) اقتدا کرده. آنها بینایان نابینایی هستند و گویندگان گنگ که از عقل خود استفاده نمی کنند و به پستی تن داده به اندک چیزی خوشنودند. و خیال می کنند در صراط مستقیمند. در حالی که در چراگاه ناپاکان و پلیدان دارند چَرا می کنند . گویی از آمده ناگهانی مرگ خاطری آسوده دارند. از مجازات کیفر خود خلاص شده اند پس وای بر آنان که چقدر شقی و سیاه بخت شدند و عذاب آنان طولانی شده. روزی که هیچ دوستی دوستش را یاوری نمی کند.(غیر از ترحم حق متعال) و اینها کسانی بودند که سوف سوف (امروز و فردا) می کردند.
من چرا بی خبر از خویشتنم                من کیم تا که بگویم که منم
من بدینجا زچه رو آمده ام                   کیست تا کو بنماید وطنم
آخرالامر کجا خواهم شد؟                  چیست مرگ من و قبر و کفنم
47- امام در مورد حُبّ خودشان فرمود : بر هر عبادتی عبادت دیگری تفوّق (برتری) دارد ولی حُبّ ما خاندان را اگر کسی کسب کند بر همه عبادات برتری دارد. و منبعهای حکمت از قلبش به زبانش جاری می شود و ایمان در قلب او تازه می شود. و شاکر می شود. و جز حلال زاده دیگری مُحب ما نمی شود.
48- امام در مورد احترام به سادات می فرماید : در قیامت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم تشریف می آورند و می فرمایند ای خلایق اگر کسی از شما یکی از فرزندان مرا جا داده یا از گرسنگی سیرش کرده ، یا از برهنگی او را پوشانده برخیزد تا من او را کفایت کنم . و می فرمود دست و سر کسی را نباید بوسید مگر سرو دست پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم و یا کسانی که انتصاب به پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم دارند.
49- امام در مورد کفاره غیبت فرمودند : هرگاه از کسی غیبتی نموده ای برای او از خداوند طلب غفران کن .
تو را گر دیده تنگ است و باریک            مکن عیب نکات تیز و باریک
50- امام در مورد شش خصلت سودمند پس از مرگ فرمودند : 1- دادن صدقه. 2- فرزند صالح 3- خواندن قرآن که قرائت کرده باشد. 4- چاه آبی که حفر کرده باشد. 5- درختی که کاشته باشد. 6- سنت حسنه ای که بعد از او هم به آن عمل می شود.
51- امام سه خصلت سالک الی الله را اینگونه بیان فرمودند : حلم- علم – مبارزه با نفس . و فرمودند : اگر کسی به تو گفت یک کلمه بگوئی ده کلمه می شنوی بگو جز سکوت چیزی از من نمی یابی. اگر کسی به تو ناسزا گفت بگو اگر راست می گویی از خدا برای گناهم طلب آمرزش می کنم اگر دروغ می گویی برای تو طلب آمرزش می کنم و اگر کسی تو را وعده خیانت داد تو وعده به نصیحت و دعا بده.
52- امام در مورد نماز شب فرمود : کسی که نماز شب نمی خواند از شیعیان ما نیست و اگر دیدی توفیق پیدا نکردی نفوذ کار زشت در جانت اجازه نداد. و گناه هر کس طوری است. و دورغگوست کسی که بگوید من خدا را دوست دارم ولی شب را در خواب باشد. مُحب ما باید با قلبی خاشع، بدنی خاضع، چشمانی گریان مرا بخواند که من به او قریب (نزدیک) و مجیبم (اجابت کننده).
53- امام درباره این آیه (وَ اِذَا الوُحُوش خُشِرَت) فرمودند : یکی از معانی آن حقیقت انسان است که بعضی ها جزء وحوشند (حیوانات) . و فرمود این حیوانات خوی های گوناگونه آنها صُوَر (صورت) اعمال و ملکات بنی آدم هستند.مثال اخلاق انسانها هستند. که با همان خو و صورت محشور می شوند . و فرمودند : سعی کنید به صورت انسان محشور شوید تا شفاعت ما شامل حالتان شود.
54- از امام سؤال شد که ما به کجا می رویم؟ فرمودند : به سوی عملمان.
آن زخود ترسانی ای جان هوش دار                     زشت روی تُست نی رخسار مرگ
هیچ ماند آب آن فرزند را                                هیچ ماند نیشکر مر قند را
چون به امر توست این جا این صفات                   پس در امر توست آن جا آن جزات
چون زدستت رحم بر مظلوم رست                    آن درختی گشت از آن زَقوُم رُست
این سخن های چو مار و کژ دُمت                     ما رو کژدم گشت و می گیرد دُمت
55- امام در وصف خداوند متعال فرمودند : او نور بدون طلمت ، حیات بدون مرگ ، علم بدون جهل ، حق بدون باطل است.
56- امام در مورد وحدت وجود فرمود : اگر همه موجودات را در وحدت جمع کنی و اصلاً کثرت نبینی منحرف شده ای اگر هم فقط کثرت دیدی و وحدت را در آن مشاهده نکردی قائل به تعطیل شناخت و بینش در موجودات شدی اما اگر بین جمع و تفرقه جمع کنی (موحد می شوی).
57- امام در مورد زیارت امام حسین علیه السلام فرمودند : زیارت جدّ من حسین علیه السلام که دور از اهل خود در زمین غُربت شهید و مدفون شد هر کسی به زیارت او برود گریان باشد اگر نرود اندوهگین و اگر قبر او را نبیند از فراق او بسوزد و بدور از خویش و تبار او را از حقش باز داشتند و برگشتگان از دین برگشتن او متفق شد با جانوران دشت او را تنها گذاشتند. از آب که پست ترین حیوانات از آن می نوشند او را منع کردند پس مظلوم در خاک رفت کسی به زیارت او نرود مگر اینکه خدا دلش را به ایمان ازموده و حق ما را به او شناسانده . و هر که او را زیارت نکند از خیر بسیار محروم گردیده و از عُمر او یک سال کاسته شده کسی که مال دارد هر سال دو بار و مال ندارد سالی یک بار آنکه منزل او دور است سه سال یکبار  منزلش نزدیک ماهی یک بار به زیارتش برود. که با زیارت او گناهان گذشته و آینده او را خدا بیامرزد اگر نرود از شیعه ما نیست و حق حسین علیه السلام از خدای تعالی واجب است بر هر مسلمان در قیامت منادی (زوّار) امام حسین علیه السلام را صدا می زند که کجائید؟ در در راه زیارت مرگ شما به هر دلیلی رسید شما پاک شدید و بهشت شما را فرا گرفت . زوّار امام حسین علیه السلام چهل سال زودتر از دیگر مردم به بهشت می رود. خداوند کربلا را حرم امن گرفت پیش از آنکه مکه را حرم گیرد. و امام فرمود : اگر کسی حق حسین علیه السلام را بشناسد و سرکش و نافرمان نباشد هزار حج قبول و هزار عمره بر او نوشته شود. اگر شقی باشد در سُعدا نوشته شود و پیوسته در رحمت پروردگار است و به وسیله قائم آل محمد صلوات الله علیه انتقام می گیرد از ستمکارات وی و فرمود: هیچ چشمی و اشکی محبوبتر نیست نزد خدا از برای کسی که بر حسین علیه اسلام گریه کند و حق ما را ادا کرده چرا که تمام عالم گریستند در شهادت مظلومانه او . و اگر یاد حسین علیه السلام را می خواهی بکنی سه بار بگو «صَلّی اللهُ عَلَیک یا أبا عبید الله.
58- شخصی پرسید از امام که مهمترین اسم اعظم حق چیست؟ فرمود : او را در این حوض آب سرد بی اندازید هر چه خواست بیرون بیاید نمی گذاشتند به دستور امام وقتی از همه نا امید شده بود گفت (یا الله اغثنی) امام فرمود این اسم اعظم است به حالت خود انسان ربط دارد.
59- امام فرمود در مورد ظهور : اگر شیعیان با تضرع و اصرار در دعا فرج ما را بخواهند خداوند فرج ما را می رساند ولی اگر دست روی دست بگذارند وقتی کار به نهایت رسید فرج فرا می رسد.
60- امام فرمود : هر که از عقل حاضر خویش بهره ای نبرد از عقل غایب دیگران بهره ای نخواهد برد زیرا عقل حاضر وی از عقل غایب دیگران به او نزدیکتر است.
61-امام علیه السلام  در مورد شکل گیری بچه در رحم به مفضل فرمود: اگر در رحم مادر به بچه خون نمی رسید چه می شد مانند گیاه پژمرده می شد. اگر مادر درد زائیدن نمی گرفت بچه زنده بگور می شد و در رحم مادر می ماند. همان خون در شکم مادر غذای او بود وقتی به دنیا آمد تبدیل به شیر برای او شد اگر شیر به او نمی ساخت چه می شد. یا می مرد در شکم مادر. به وقتش دندان در نمی آورد چه می شد ناتوان بود در غذا خوردن و همیشه باید شیر می خورد.
فایده گریه و آب دهان کودک: این است که رطوبتی که در مغز او است که می خواهد او را دچار بیماری سخت مثل(فلج، نابینایی، کم عقلی و کودنی) کند جلوگیری می کند. و شیوه سخن گفتن فرزند در گلو دو راه وجود دارد یکی مری به معده که برای غذاست و دیگری نای متصل به ریه که خنک کننده قلب است از این نای باد وارد ریه می شود و در او جمع می شود و عضلاتی نغمه ها را ادا می کنند مانند انگشتانی است که مرتب بر دهانه قره نی می گذارند تا با دمیدن در آن صداهای مختلف و به لطف صنع و حسن و تقدیر خدا چهار قوا موکل بدن هستند بنامهای قوه جاذبه جذب کننده قوه ممسکه نگه دارنده قوه هاضمه و قوه دافعه

آخرین به روز رسانی در يكشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۲۲:۴۰
 

نظرات  

 
0 #1 سلاممحمد حسین ۱۳۹۴-۰۴-۱۳ ۰۰:۵۶
سلام
سند روایات را نیاوردید و نگفتید از کجا نقل قول کردید.
بعضی از موارد رو که تو اینترنت سرچ کردم نتیجه ای نداشت.مثل َ"هنر آن است که انسان تنزیه را با تشبیه و تشبیه را با تنزیه جمع کند"
نقل قول
 

اضافه‌ كردن نظر

کار برگرامی جهت ارسال نظرات بعد وارد کردن ایمیل خود لطفا پاسخ کد امنیتی را در کادر زیروارد کنید.
مثلا 25+5=30
شما فقط پاسخ را که عدد 30 باشد را وارد کنیدوسپس کلید ارسال را فعال کنید.


کد امنيتي
باز خوانی تصویر امنیتی

 

علامه حسن حسن زاده آملی

 

وبسایت هزارو یک کلمه مرکز نشر آثار حضرت علامه ذالفنون حسن حسن زاده آملی واستادفاضل کامل مکمل صمدی آملی

منوی تصویری

قبساتی از مشکات

 
 

تمامی حقوق این وب سایت متعلق به مشکات ولایت می باشد.

طراحی و پیاده سازی: ملی سرور