قلب نقطه پرگار وجود:
   
 

رای گیری

سلام .حضور شمارا خیر مقدم میگوییم .كیفیت مطالب را چگونه ارزیابی می كنید؟
 

تقویم فارسی

 
پنجشنبه
۱۳۹۶
آذر
۲
 

آمار بازدید کنندگان

mod_vvisit_counterامروز1424
mod_vvisit_counterدیروز1901
mod_vvisit_counterاین هفته10045
mod_vvisit_counterهفته گذشته14550
mod_vvisit_counterاین ماه42066
mod_vvisit_counterماه گذشته50631
mod_vvisit_counterکل بازدیدها2770146

در 20 دقیقه گذشته : 42
آی پی شما : 54.161.3.96
,
امروز : 02 آذر 1396

 
 
تصویر
نمایشگاه تجسمی روایی کرب وبلا کاری ازمشکات ولایت
دوشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۴۰
باسلام کانون علمی مذهبی مشکات ولایت به در خواست موسسه قرآنی ندای ملکوت اقدام به برگزاری نمایشگاهی در برج میلاد نموده . کاری متفاوت ونگاه نوع بهادثه کربلا لذا ازشما جهت باز دید از نمایشگاه دعوت به عمل می آید .  
تصویر
شروع شرح دروس معرفت نفس در کانال معرفت نفس
پنجشنبه ۰۴ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۰۸
سلام مشکات ولایت مدت کوتای است که اقدام به ایجاد کانالی تحت عنوان معرفت نفس کرده عزیزانی که در مباحث معرفت نفس تاکنون مطالعه داشته اند ویا نداشته اند . با عضو در کانال این امکان برایشان ایجاد شده که به فضل الهی شرح دروس معرفت نفس  استاد صمدی آملی را از ابتدا شروع کنند. کانال شرح دروس معرفت  را از طزیق کانال مشکات ولایت وارد شوید . ... ادامه مطلب...
تصویر
به کانال تلگرام مشکات ولایت بیوندید .
چهارشنبه ۰۲ دی ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۵۴
کانل تلگرام مشکات ولایت سلامکانال مشکات ولایت  @meshkatehvelayat این کانال صرفا جهت ارايه مباحث اخلاقي عرفاني وفلسفی پیرامون مباحث حضرت علامه حسن زاده آملی و استاد صمدی آملی ایجاد شده. وهر روزشما با پرسش وپاسخ متفاوتی از موضوعات عرفانی اخلاقی و اجتماعی علامه حسن حسن زاده آملی واستاد صمدی  همراه هستیم.مشکات ولایت عقل فطرت.گام به گام با معرفت نفس... ادامه مطلب...
زبان اعداد
چهارشنبه ۰۵ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۲۲:۴۲
اگر شخصی شیئی مثلاً یک عدد انگشتر را در یکی از دستانش گرفته و شما قصد یافتن آن را داشته باشید، کافی است که از او بخواهید برای آن دستی که انگشتر در آن قرار دارد عددی زوج و برای دست دیگر عددی فرد را در نظر بگیرد. سپس از او بخواهید که عدد دست راست را در عددی زوج ضرب کرده و آنگاه حاصل آن را با عدد دست چپ جمع نماید. پس اگر عدد بدست آمده فرد باشد،... ادامه مطلب...
 
قلب نقطه پرگار وجود: PDF چاپ نامه الکترونیک
امتیاز کاربر: / 1
بدخوب 
نوشته شده توسط 1001KALEME.IR   
يكشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۱ ساعت ۰۰:۵۲

«بسم الله الرّحمن الرّحیم»

دل مأوای حق است

حضرت آقا در ادامة بحث طهارت می فرمایند: «و فی الکافی (ص 13 ج 2 معرب) باسناده عن سفیان بن عینیّه قال: سالته یعنی ابا عبدالله «عَلَیهِ السَلام» عن قول الله عز و جل الا من اتی الله بقلب سلیم؟ قال القلب السلیم الذی یلقی ربّه و لیس فیه احد سواه».

سفیان می گوید: از محضر امام صادق«عَلَیهِ السَلام» راجع به آیة شریفة «الا من اتی الله بقلب سلیم تنها آن کسی سود برد که با دل پاک به درگاه خدا روی آورد» سؤال کردم. امام فرمود: قلب سلیم قلبی است که حق تعالی را زیارت کند و در خود غیر را جا ندهد. حدیث دیگری از امام صادق «عَلَیهِ السَلام» است که حضرت آقا هم بارها آن را درکتابهایشان آورده اند حضرت می فرماید:«القلب حرم الله فلا تسکن فی حرم الله غیر الله» [۱] دل حرم خداست پس در آن غیر خدا را ساکن نسازید –حدیث فوق را با عبارت «فلا تدخل» نیز نقل فرموده اندکه نه تنها نباید غیر را در دل جای دهید بلکه حق داخل کردن آنرا نیز در دلهایتان ندارید. ظاهراً روایت «فلا تسکن» بهتر باشد زیرا «داخل نکردن غیر در دل» مخصوص انبیاء و ائمه است و فقط ایشان آن قدرت و توان را دارند که نگذارند غیر خدا در دل وارد شود، اما غیر آنها از مردم عوام چنین نیرویی ندارند که از داخل شدن غیر حق در دل جلوگیری کنند. امام هم می فرماید: حال که شما نمی‌توانید مانع از ورود غیر شوید پس لااقل از ساکن شدن آن در دلهای خود جلوگیری کنید و فقط خدا را صاحب منزل قرار دهید.

حاکمیت وحدت در قلب

در عبارت فرموده اند: «قلب را همّ واحد باید» هر کجا دیدید پای کثرت و اختلاف و پراکندگی به میان آمده بدانید راه اطمینان نفس بسته شده است. پراکندگی و اختلاف در هر یک از شغل و محیط و ارتباط با دوستان مختلف، می‌تواند خطرناک باشد همانند یک رانندة تاکسی که از صبح تا غروب افراد مختلفی همچون پیرمرد، پیرزن، جوان هرزه، جوان مؤمن، کارمند، کارگر، کاسب و غیره و غیره را سوار ماشین خود می کند و شاهد تمام ناراحتی و گرفتاری ایشان می‌شود. لذا نوعاً می بینید اعصاب رانندگان تاکسی ناراحت است، این امر به خاطر همین پراکندگی بوجود آمده از برخورد کردن با گروههای مختلف مردم است. همینطور ایستادن در صف نانوایی هم موجب پراکندگی است. به طور کلی هر کجا می بینید مردم آنجا جمع می شوند و حاضر نیستند سر سوزنی نسبت به یکدیگر گذشت داشته باشد بدانید که آن جا جای خطرناکی است و سعی کنید از این مکانها دور شوید. زمانی به نانوایی بروید که خلوت است. لازم نیست در شبانه روز سه مرتبه به نانوایی بروید و نان بخرید. یک بار در شبانه روز به نانوایی برویدو بیست و چهار ساعت خود را با همان نان بگذرانید و حاضر نباشید با رفتن به چنین مکانهایی و دیدن چنین افرادی حال خود را به هم بزنید. همچنین اختلافات در منزل و بین دوستان و فامیلها و خویشاوندان، همه و همه انسان را پراکنده و متشتّت می کنند. و در مقابل هر کجا دیدید که وحدت حاکم شده و به سلوک و آرامش رسیده اید بدانید که خدا در آن جا وارد می شود. اگر می خواهید بدانید رفتن به مسافرت خوب است یا بد؟ باید ببینید دل شما در این سفر وحدت پیدا می کند یا اسیر کثرت می شود. به زیارت رفتن و با دعوا و ناسزا برگشتن هیچ ارزشی ندارد. اگر می توانید، تنها و یا با خانوادة خود سفر کنید. مسافرت کردن با دوستان یا کاروان مشکل ساز است. زیرا آدم تا هنگامی که تنهاست کمتر می خورد و بیشتر قناعت می کند اما همینکه قرار شدبا جمع دیگری غیر از خانوادة خود سفر کند لزوماً باید پول بیشتری بدهد و همراه جمع غذای بهتری بخورد. در این مسافرتها دل با خدا مرتبط نمی شود. اگر دوستی دارید که حرفهای او شما را پراکنده می کند بدانید که این دوست به منزلة سمّی برای جان شماست.

به طور کلی دل اگر دل است باید تمام توان خود را به کار گیرد تا وحدتش حفظ شود و انسان باید بسیار قوی باشد که هم در کارهای اجتماعی شرکت کند و هم بتواند وحدت خویش را حفظ کند. بعضی از عزیزان از روی برادری با بنده مشورت می‌کردند که خواهان پذیرش شغلی سنگین وخاصند. بنده خدمتشان عرض می کردم: اگر «تقوای سلمانی» دارید بروید، در غیر این صورت هم برای شما و هم برای دیگران خطرناک است. شما غصة پیش نرفتن کار را نخورید. هستند کسانی همانند شما که با هیچ کس مشورت هم نمی کنند و آن مشاغل را می پذیرند و کار را  پیش می برند. مدتی در محضر شریف حضرت آقا هنگام تدریس دروس اسفار، شخصی را در صف مقدم کلاس حاضر می‌دیدیم و فکر می کردیم قرار است ایشان جزء صحابة و خصیصین آقا شوند. روزی بعد از کلاس با آقا بودیم که ایشان به محضر آقا عرض کرد: «می خواهم فلان شغل را اختیار کنم و به من گفته اند: برای قبول تصدّی آن پست، ابتدا باید امضایی از استادت بیاوری و خدا شاهد است که من هم استادی جز شما ندارم. اگر امکان دارد زیر این برگه را امضاء فرمائید» آقا فرمودند: به کجا می روی؟ او گفت: به عنوان نماینده در فلان پست در دو استان کشور مشغول به کار خواهم شد. آقا فرمودند: اگر نروید چه می شود؟ او در جواب گفت: به من نیازمندند و فکر می‌کنم قبول این پست برایم تکلیف شرعی باشد. آقا فرمودند:

«هرگز تکلیف شرعی نیست. برای مقامی که فرموده ای امثال تو بسیارند. تو خیال می کنی که تکلیف شرعی داری. من در کل ایران تور انداختم تا بتوانم شما چند نفر را به دام خود بیندازم ... اگر من هم روزی ببینم کاری در این کشور است که از دست کسی به غیر از من بر نمی آید و کسی مثل من یا بهتر از من نمی تواند آن را اداره کند خود درسها را رها می کنم و مشغول آن کار می شوم ولی می بینم که اینطور نیست. از شما چند نفر می خواهم همچنان در سر کلاسهای من حاضر شوید تا حقائقی را که داریم به شما نیز بدهیم...»

اما آن بندة خدا گوش به حرف نداد و طولی نکشید که کلاس را رها کرد و مشغول انجام آن خدمت شد. معلوم است قلب آن شخص توّحد نداشته که دل به درسها دهد و کسب علوم و معارف کند.

حالا باید چه کنیم تا موّحد باشیم و از پراکندگی رهایی یابیم؟ بنده مطابق با بینش خود راهی به شما عزیزان پیشنهاد می کنم و آن اینکه یک مسیر علمی را برای خود تعیین فرمایید. و برای فهم حقایق مندرج در آن وقت بگذارید و زحمت بکشید چون تو انسان هستی و انسان بی علم نمی شود در کنار آن کسب و کار خود را هم داشته باشید و هرگز آن را رها نکنید. زیرا نیازی به تغییر شغل نیست. نوشته های یک عالم را برای خود معیار ومحور قراردهید از آنجا که فهم کتابها آسان نیست پس در این مسیر به یک استاد هم نیاز دارید. روزی یکساعت یا هفته ای چند ساعت نزد آن استاد بروید و بر اساس نظم خاصّی درس بخوانید و بالا بیایید. مثلاً می‌توانید کتابهای امام(رحمهُ الله) یا کتابهای شهید مطهری(رحمهُ الله) و یا کتابهای حضرت علامه حسن زادة آملی را انتخاب بفرمایید. اما باید بدانید که خواندن کتابهای گوناگون و پراکنده دل را مضطرب می سازد و انسان با این روش به جایی نمی رسد. همینطور تحقیق در مورد موضوعات مختلف در یک زمان انسان را پراکنده بار می آورد. علامه حاج محمد حسین تهرانی(رحمه الله) از شاگردان علامه طباطبایی(رحمه الله) بودند که دو سال قبل در مشهد به رحمت اله پیوستند. ایشان اهل قلم بودند و کتابهای بسیاری نوشتند و شاگردان بسیاری تربیت کردند. اما هرگز به شاگردان خود اجازه نمی دادند که کتاب دیگران را مطالعه کنند. می فرمودند: کتابهایی که من نوشته ام را مطالعه کنید. چون تمام آنها روی حساب و برنامه نوشته شده است. حال که پیش من آمدید باید مطابق با آن برنامه عمل کنید. البته این به معنای بد بودن کتابهای دیگران نیست. بلکه همة اینها برای این است که سالک در ابتدای راه با دیدن روشهای گوناگون متحیر و سرگردان نشود. اگر می خواهید قلبتان همّ واحد پیدا کند باید به مطالعات خود جهت بدهید و یا بصورت موضوعی مطالعه کنید. همانند اینکه الآن مدتی است که مشغول بحث موضوع طهارت هستیم.

عزیزان من! توجه داشته باشید دوستی هایی که بر اساس نظم اجتماعی است نباید مانع راهتان شود. شما، هم به امام علاقه دارید و هم به شهید مطهری. اما اگر خواستید بر اساس کتابهای شهید مطهری خود را بسازید کتابهای امام را مطالعه نکنید. اگر مطالعه کنید ضرر کرده اید. مگر شما برای تحصیل در یک دورة تحصیلی در چندین دبیرستان ثبت نام می کنید؟ و اگر این کار را بکنید سرانجام کار چه کسی باید از شما امتحان بگیرد؟ چه کسی باید شما را از ابتدا تا انتها کنترل کند؟ اگر چنین باشد به تعبیر خودمانی «همه کاره بیکاره» خواهید بود. به همة نویسندگان احترام بگذارید اما در یک جهت قدم بردارید تا موفق شوید. بعد از اینکه توحد پیدا کردید و حقیقت در شما پیاده شد از آن به بعد می‌توانید کتابهای دیگران را هم مطالعه بفرمایید. الحمد الله بعد از انقلاب خیلی شور مطالعه و نوار گوش کردن به ما روی آورده اما متأسفانه پراکنده شدیم ونتیجه ای نگرفته ایم زیرا تمام آنها بر اساس یک برنامه و روش خاصی نبوده است. یک باغ را نمی توان به چندین باغبان سپرد. به تعبیر قدیمی ها «آشپز که دو تا شد آش یا شور می شود یا بی نمک» بسیاری از عزیزانی را می شناسیم که پس از پیروزی انقلاب به مطالعه و زندگی خود جهت دادند و اکنون موفق شده اند.

عزیزان من! لطف بفرمایید برای کسب موفقیت ابتدا در چند کلاس و منبر شرکت کنید. بعد از آن با خود خلوت کنید و ببینید دلتان با کدامیک از این کلاسها سازگارتر است. با هر کدام سازگارتر بود همان را دنبال کنید که روزیتان همان است. هدف ما انسان شدن است. به عنوان مثال چندین آشپز برای پختن یک غذا شیوه های مختلف دارند اما مگر می شود یک غذا را هم روی آتش هیزم، هم روی گاز و هم روی اجاق برقی پخت؟ غذا خوب پخته نمی شود در عین حال هیچکدام از هیزم و اجاق برقی وگاز هم تقصیری ندارند بلکه تومقصری که با غذا چنین کرده ای. اگر استادی در فلان شهر دور پیدا کرده ای که کلاسهای درسی او مطابق معیارهای درونی تو است باید به دنبال اوبروی. در روایات ما آمده است اگر علم در چین هم باشد باید به دنبال آن بروید. پس شرط اول این سیر و سلوک علمی و عملی نیز شرط اول فهم کامل هر آیه و روایت و حدیثی این است که بایداستادی داشته باشید تا تمام کثرات آیات و روایات و احادیث را به یک

وحدت برگرداند و به شما القا کند.

«و الحمدلله ربّ العالمین»-منظور از «دمی» در اصطلاح مازندرانی به آلت دمنده باد در کوره های آهنگری گفته می شود که سبب شعله ور شدن‌آتش می شود.

۲-قمر/۵۵

۳-آل عمران/۱۶۹

۴-ق/۱۶

۵-انفال/۲۴

۶-حج/۳۵

۷-یعنی من نه مرد این طرف و نه مرد آن طرف هستم من گرفتار دل و دلبر جانانه خود هستم

۸-حدید/۳

 

اضافه‌ كردن نظر

کار برگرامی جهت ارسال نظرات بعد وارد کردن ایمیل خود لطفا پاسخ کد امنیتی را در کادر زیروارد کنید.
مثلا 25+5=30
شما فقط پاسخ را که عدد 30 باشد را وارد کنیدوسپس کلید ارسال را فعال کنید.


کد امنيتي
باز خوانی تصویر امنیتی

 

علامه حسن حسن زاده آملی

 

وبسایت هزارو یک کلمه مرکز نشر آثار حضرت علامه ذالفنون حسن حسن زاده آملی واستادفاضل کامل مکمل صمدی آملی

منوی تصویری

قبساتی از مشکات

 
 

تمامی حقوق این وب سایت متعلق به مشکات ولایت می باشد.

طراحی و پیاده سازی: ملی سرور