پرسش پاسخ در یک مباحثه
   
 

رای گیری

سلام .حضور شمارا خیر مقدم میگوییم .كیفیت مطالب را چگونه ارزیابی می كنید؟
 

تقویم فارسی

 
پنجشنبه
۱۳۹۶
آذر
۲
 

آمار بازدید کنندگان

mod_vvisit_counterامروز1383
mod_vvisit_counterدیروز1901
mod_vvisit_counterاین هفته10004
mod_vvisit_counterهفته گذشته14550
mod_vvisit_counterاین ماه42025
mod_vvisit_counterماه گذشته50631
mod_vvisit_counterکل بازدیدها2770105

در 20 دقیقه گذشته : 47
آی پی شما : 54.161.3.96
,
امروز : 02 آذر 1396

 
 
تصویر
نمایشگاه تجسمی روایی کرب وبلا کاری ازمشکات ولایت
دوشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۴۰
باسلام کانون علمی مذهبی مشکات ولایت به در خواست موسسه قرآنی ندای ملکوت اقدام به برگزاری نمایشگاهی در برج میلاد نموده . کاری متفاوت ونگاه نوع بهادثه کربلا لذا ازشما جهت باز دید از نمایشگاه دعوت به عمل می آید .  
تصویر
شروع شرح دروس معرفت نفس در کانال معرفت نفس
پنجشنبه ۰۴ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۰۸
سلام مشکات ولایت مدت کوتای است که اقدام به ایجاد کانالی تحت عنوان معرفت نفس کرده عزیزانی که در مباحث معرفت نفس تاکنون مطالعه داشته اند ویا نداشته اند . با عضو در کانال این امکان برایشان ایجاد شده که به فضل الهی شرح دروس معرفت نفس  استاد صمدی آملی را از ابتدا شروع کنند. کانال شرح دروس معرفت  را از طزیق کانال مشکات ولایت وارد شوید . ... ادامه مطلب...
تصویر
به کانال تلگرام مشکات ولایت بیوندید .
چهارشنبه ۰۲ دی ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۵۴
کانل تلگرام مشکات ولایت سلامکانال مشکات ولایت  @meshkatehvelayat این کانال صرفا جهت ارايه مباحث اخلاقي عرفاني وفلسفی پیرامون مباحث حضرت علامه حسن زاده آملی و استاد صمدی آملی ایجاد شده. وهر روزشما با پرسش وپاسخ متفاوتی از موضوعات عرفانی اخلاقی و اجتماعی علامه حسن حسن زاده آملی واستاد صمدی  همراه هستیم.مشکات ولایت عقل فطرت.گام به گام با معرفت نفس... ادامه مطلب...
زبان اعداد
چهارشنبه ۰۵ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۲۲:۴۲
اگر شخصی شیئی مثلاً یک عدد انگشتر را در یکی از دستانش گرفته و شما قصد یافتن آن را داشته باشید، کافی است که از او بخواهید برای آن دستی که انگشتر در آن قرار دارد عددی زوج و برای دست دیگر عددی فرد را در نظر بگیرد. سپس از او بخواهید که عدد دست راست را در عددی زوج ضرب کرده و آنگاه حاصل آن را با عدد دست چپ جمع نماید. پس اگر عدد بدست آمده فرد باشد،... ادامه مطلب...
 
پرسش پاسخ در یک مباحثه PDF چاپ نامه الکترونیک
امتیاز کاربر: / 0
بدخوب 
نوشته شده توسط مشکات ولایت   
يكشنبه ۲۸ فروردين ۱۳۹۰ ساعت ۱۱:۲۱

بسم الله الرحمن الرحيم  
پرسش پاسخ در یک مباحثه
1عرض کردیم تکلیف چیست؟ فرمودید کاری دشوار بر گردن کسی نهادن
2-مکلف کیست؟ کسی که در انجام تکلیف در مشقت و سختی افتاده باشد
3-عرض کردیم بر چه کسی تکلیف می شود؟ فرمودید کسی که توان انجام امور سخت و دشوار را داشته باشد
4-عرض کردیم چه کسانی قادر به انجام تکلیف هستند؟ فرمودید هر کس که توان انجام آن را داشته باشد.
5-عرض کردیم توان جسمانی ، روحی و روانی احاد مردم یکسان نیست، چرا شرع بر همگان یکسان تکلیف را واجب کرده؟

تکلیف در لغت کاری دشوار بر گردن کسی نهادن است و مکلف کسی است که در انجام تکلیف در مشقت و سختی افتاده
6-چرا احکام شرع را تکلیف نهاده اند ؟ فرمودید تکلیف در قید قرار دادن هر کس که درمسیرانسانی قدم مینهد تبیین شده یا به فعلیت رساندن نفوس انسانی از قوه به فعل
7-آیا کسی که مکلف است. امکان انحراف از مسیر انسانی که معین شده مصون است؟ خیر
8-پس تکلیف همگان را نمی تواند در قید قرار دهد؟ بله
و چرا شرع واجب کرده امری را که همگان آن توان انجام ندارند تا از انحراف مصون بمانند؟
فرمودید برای پاسخ به این سوال باید گفت ، شرع با واجب کردن تکلیف نقص عقل آنان را مرتفع می کند.تکلیف یک امر عقلی است که ملائم فطرت انسانی و حقیقت عالم است،در واقع تکلیف گردن نهادن به عقل است ،که همگان توان تبعیت از عقل را ندارند پس چرا برای همگان به یک میزان تکلیف شده، مثلا دختری 9 ساله تا پیر زن 90 ساله.
فرمودید:
این نشانه کامل بودن تکلیف است نه نقص در آن  واین یک قانون خلقت است مثلا سردی هوا برای نفس متفاوت است ؟چرا همگان از سرمای آن پرهیز دارند .شاید بفرماید که دین این بدن طوریست که از سرمای هوا می رسد. به عبارتی  دیگرعقل معیار است که تغییر در آن راه ندارد هر کس در هر سن توان تبعیت از آنرا دارد. و عقاب برای کسانی است که به عقل تن ندهد هر کس چه مکلف و چه غیر مکلف مجبور است
در مسیر زندگی با معیار های عقلی سعادتمند شود و عقل یعنی تکلیف و تابع عقل یعنی مکلف،
تکلیف عقل را تعقیب می کند و نتیجه ای است که بر شرع مرتبت است،
قید عقل آنست که عائد محصل آن که متشرع است می شود.
مثل قوانین ریاضیات ، سهولت انجام محاسبات در امور                 کمیت دار است.
ریاضیات شرع نیست اما عقل است و هر چه عقل باشد شرع است،
اینکه فرمودید چرا برای همگان تکلیف یکسان است آیا فرمول 2×2 برای کودک 9 ساله 5 می شود که برای پیر مرد 90 ساله  4 بشود.؟                                                   
چرا با وجود این قائده همگان نمی پذیرند؟ اینکه همگان نمی پذیرند چون عقل و شرع چیزی است که همگان نسبتهای آن را با خویش در نیافتند،
مثلا علم یک معیار عقلی است که قواعد و معیار های کلی خاصی را به دست عالم می دهد تا بتواند در استنباط خود از موضوعات کمک بگیرد. حالا اگر کسی بخواهد بدون معیار مسیر خود را طی کند چه استنباطی می تواند از شرع داشته باشد هر کس شرع را نپذیرد قاعده را نمی پذیرد و در واقع خود را و وجود خود را بی فائده و بی برنامه شمرده است، و در اشتباه است و در پاسخ به آن سوال شما که چه الزامی دارد که همگان شرع را بپذیرند باید گفت او می تواند این قاعده عقلی را نپذیرد  اما نمی تواند از این قواعد عقلی فرار کند و خود را از قاعده به در برد. در واقع اظهار جهل می کند اما جاهل نیست   می گوید کسی که نمی پذیرد جز زحمت و مشقت که شرع برایش معین کرده نیست و رد کردن آن هیچ اصول عقلی و انسانی ندارد.
باما در ادامه بحث در مشکات ولایت باشید.

 

اضافه‌ كردن نظر

کار برگرامی جهت ارسال نظرات بعد وارد کردن ایمیل خود لطفا پاسخ کد امنیتی را در کادر زیروارد کنید.
مثلا 25+5=30
شما فقط پاسخ را که عدد 30 باشد را وارد کنیدوسپس کلید ارسال را فعال کنید.


کد امنيتي
باز خوانی تصویر امنیتی

 

علامه حسن حسن زاده آملی

 

وبسایت هزارو یک کلمه مرکز نشر آثار حضرت علامه ذالفنون حسن حسن زاده آملی واستادفاضل کامل مکمل صمدی آملی

منوی تصویری

قبساتی از مشکات

 
 

تمامی حقوق این وب سایت متعلق به مشکات ولایت می باشد.

طراحی و پیاده سازی: ملی سرور