از آدم وحوا در بهشت پرسیدند؟چرا...
   
 

رای گیری

سلام .حضور شمارا خیر مقدم میگوییم .كیفیت مطالب را چگونه ارزیابی می كنید؟
 

تقویم فارسی

 
سه شنبه
۱۳۹۶
آبان
۳۰
 

آمار بازدید کنندگان

mod_vvisit_counterامروز1387
mod_vvisit_counterدیروز2433
mod_vvisit_counterاین هفته5905
mod_vvisit_counterهفته گذشته14550
mod_vvisit_counterاین ماه37926
mod_vvisit_counterماه گذشته50631
mod_vvisit_counterکل بازدیدها2766006

در 20 دقیقه گذشته : 27
آی پی شما : 54.156.82.247
,
امروز : 30 آبان 1396

 
 
تصویر
نمایشگاه تجسمی روایی کرب وبلا کاری ازمشکات ولایت
دوشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۴۰
باسلام کانون علمی مذهبی مشکات ولایت به در خواست موسسه قرآنی ندای ملکوت اقدام به برگزاری نمایشگاهی در برج میلاد نموده . کاری متفاوت ونگاه نوع بهادثه کربلا لذا ازشما جهت باز دید از نمایشگاه دعوت به عمل می آید .  
تصویر
شروع شرح دروس معرفت نفس در کانال معرفت نفس
پنجشنبه ۰۴ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۰۸
سلام مشکات ولایت مدت کوتای است که اقدام به ایجاد کانالی تحت عنوان معرفت نفس کرده عزیزانی که در مباحث معرفت نفس تاکنون مطالعه داشته اند ویا نداشته اند . با عضو در کانال این امکان برایشان ایجاد شده که به فضل الهی شرح دروس معرفت نفس  استاد صمدی آملی را از ابتدا شروع کنند. کانال شرح دروس معرفت  را از طزیق کانال مشکات ولایت وارد شوید . ... ادامه مطلب...
تصویر
به کانال تلگرام مشکات ولایت بیوندید .
چهارشنبه ۰۲ دی ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۵۴
کانل تلگرام مشکات ولایت سلامکانال مشکات ولایت  @meshkatehvelayat این کانال صرفا جهت ارايه مباحث اخلاقي عرفاني وفلسفی پیرامون مباحث حضرت علامه حسن زاده آملی و استاد صمدی آملی ایجاد شده. وهر روزشما با پرسش وپاسخ متفاوتی از موضوعات عرفانی اخلاقی و اجتماعی علامه حسن حسن زاده آملی واستاد صمدی  همراه هستیم.مشکات ولایت عقل فطرت.گام به گام با معرفت نفس... ادامه مطلب...
زبان اعداد
چهارشنبه ۰۵ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۲۲:۴۲
اگر شخصی شیئی مثلاً یک عدد انگشتر را در یکی از دستانش گرفته و شما قصد یافتن آن را داشته باشید، کافی است که از او بخواهید برای آن دستی که انگشتر در آن قرار دارد عددی زوج و برای دست دیگر عددی فرد را در نظر بگیرد. سپس از او بخواهید که عدد دست راست را در عددی زوج ضرب کرده و آنگاه حاصل آن را با عدد دست چپ جمع نماید. پس اگر عدد بدست آمده فرد باشد،... ادامه مطلب...
 
از آدم وحوا در بهشت پرسیدند؟چرا... PDF چاپ نامه الکترونیک
امتیاز کاربر: / 0
بدخوب 
نوشته شده توسط 1001KALEME.IR   
سه شنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۲۳:۰۴

اشارات آدمیه
سالک گفت:آنگاه مرا به زبان آدم (ع) مخاطب ساخته و گفت: ای جوان! چرا فرشتگان در حال دیدن آدم خاکی،او را به تباهی متهم کردند؟
گفتم:از خود وجود او بود.
گفت: چرا فرشتگان به اسماء الهی جاهل بودند؟ گفتم: چون آنان در آسمان سختی نکشیده بودند.
گفت: چرا به سجدۀ آدم پرداختند؟ گفتم: برای اینکه بیعت با آدم در امر تعیین خلافت ثابت شود.
گفت: چرا ابلیس از سجدۀ آدم خودداری کرد و کبر ورزید؟ گفتم: چون به سرشت و فطرت از نور درخشان حق در حجاب بود.
گفت: چرا ستاره نبود و درخت بود؟ گفتم: به جهت خلافی که سر زد.
گفت" آیا آن دو را از یک آب ننوشاندیم؟ گفتم: آری، ولی بعضی را در شهود به بعضی دیگر فضیلت است.
گفت:چرا آدم، با وجود عصمت و نهی، به معصیت شتافت؟ گفتم: برای ظهور این حکمت.
گفت: سرّ آشکار شدن شرمگاه آدم و حوّا چه بود؟ گفتم: دیدن آنچه در نهان آن دو پنهان بود.
گفت: چرا «آغاز کردند به گرد آوردن برگ های بهشت برای پوشاندن خود»؟(اعراف/بیست و دو)، گفتم تا مانع و سپری باشد برای آنان از نگاه دیگران.
گفت: در وجود مانند آدم و حوا هست؟ گفتم: قلم و لوح مشهود.
گفت: چرا آدم به تنهایی و بی حوّا منسوب به گناه شد؟ (آدم به پروردگارش عصیان ورزید و گمراه شد،طه/صدوبیست ویک) گفتم: چون حوا جزئی از کل آدم بود.
گفت: چرا نعمت گندم به آدم و حوا حرام شد؟ گفتم:تا عبودیّت آن دو ثابت شود.
گفت: چرا خطا به شیطان نسبت داده شد؟ در حالی که می دانست شیطان را بر آدم قدرتی نیست. گفتم: برای اینکه تو را شاهد، صفت نقص و نشانۀ زیان او قرار دهد.
گفت: چرا در این سرای برخی از آن دو را دشمن دیگری قرار داد؟ گفتم: تا به تأیید تو طلب بی نیازی کنند و نیازمندی آن دو ثابت شود و بزرگی تو منفرداً به عزیز قهار ثابت گردد.
گفت: چرا آدم به دریافت کلمات والا از پروردگارش، به سوی او بازگشت؟(توبۀ آدم،بقره/سی و شش). گفتم: چون او آن کلمات را از حضرت ربوبیّت دریافت.
گفت: چرا خدا از پسران آدم قربان شدن یکی را پذیرفت و قربانی شدن برادر او را نپذیرفت؟ گفتم: چون تو آن دو را ریشۀ فرزندان آدم قرار دادی، و آنان دو دسته شدند، ناگزیر یکی به خرسندی و دیگری به زیان مندی اختصاص یافت.
گفت: چرا کلاغ معلم قابیل شد؟ گفتم: چون تو به او جامه ای از شب تاریک پوشاندی. و خدا  او را در فعل و حال علم عطا کرد و او هابیل را از تاریکی گور شلواری پوشاند.
گفت: چرا خداوند آفریدن آدم را به دست های خود نسبت داد؟ گفتم: چون مثل آدم بر او مقدم نبود.
گفت: چرا ابلیس از همه جهات به فرزند آدم هجوم می کند مگر از بالا؟ گفتم: تا به نوری که از امر خدا فرود می آید نسوزد.
گفت: آیا شیطان از فرود آدم نمی آید تا او را گمراه کند؟ گفتم: به او می خواندش و فایده یی در آن نیست.
گفت: چرا ابلیس در بهشت به آدم تمکّن و تسلط یاقت؟ گفتم: چون در آدمی جزئی از گِل خشک هست.
گفت: گِل تیرۀ ریخته شده چیست؟ گفتم: اشاره به سرّ برزخی میان فراز و فرود است.
گفت: شیطان به چه منظوری گفت:«من سجده نمی کنم بشری را که تو از گِل خشک آفریدی»(حجر/سی و سه)،در حالی که آن گل حقیقت آدم بود؟ گفتم: چون آن گل به بقیۀ عناصر در آمیخت و راه و روش آدم نزد شیطان مختل شد.
گفت:چرا خداوند بر آدم این معانی را جمع آورد که: گرسنه و برهنه و تشنه نشو و در آفتاب نمان(طه/صدوهجده،صدونوزده)،و ترتیب برخلاف آن است.
ای سالک! چه حکمتی در آن بود؟ گفتم: گرما سبب تشنگی است، لذا آن را با روز قرینه کرد و گرسنگی، برهنگی باطن حیوان است، لذا آن را با برهنگی ظاهر بدن ها قرینه ساخت.
گفت: چرا خداوند آدم را برگزید، پیش از آنکه توبه کند؟ گفتم: سابقۀ قدم حق بر آدمی سبقت گرفت.
گفت: چگونه برای آدمی«نیکوترین اندام» صحیح آمد؟ گفتم چون او به صورت قدیم بود.
گفت: چرا او به اسفل السّافلین برده می شود؟ گفتم:اشاره یی است به گِل.
گفت: چرا ترقی آدمی به صلاح، مستثنی شده است؟ گفتم: به صفت ارواح بخشندۀ علت گِل که قائم به سایه هاست، اشاره دارد.
گفت آری چه خوب پاسخ گفتی. گفتم به تو تکلم کردم.
گفت: چرا موسی را در تابوت افکندیم؟ گفتم: آیا حکمت جز به وجود عالم مادی ظاهر می شود؟
گفت: چرا او را دریا افکندیم؟ گفتم: اشارتی به علم دارد.
گفت: چگونه دریا و علم با هم درست در می آیند؟ گفتم: اگر آن نبود، نزد صاحبان فهم درست نمی آمد.
گفت: چرا از برادرش هارون یاری خواست؟ گفتم: تا به مخاطبان خود مهربانی کند که به هنگام مشاهدۀ کلام از دهان او نرود؛او که بی واسطه با تو سخن گفت، چگونه مرکب وسایط می تواندخطاب او را حمل کند.
گفت: چرا عصا اژدها شد؟ گفتم:«پاداش بدی،بدی مثل آن است»(شوری/چهل)،«آیا جزای نیکی، جز نیکی است»(الرحمن/شصت).
گفت: چرا موسی ترسید در صورتی که در حال تمکین با ما بود؟ گفتم: برای این قول او که: «پروردگارم با من است و به زودی مرا هدایت می کند»(شعرا/شصت و دو).
گفت: چرا دست خود را از گریبانش درخشنده و بی عیب و آزاد بیرون آورد؟ گفتم: هشداری بود برای انسان که در هنگام خروجش از غیب، از علت ها دور بود.
گفتک چرا خداوند گفت:«به زودی عصا را به سیرت نخستین آن باز می گردانیم؟»(طه/بیست و یک) گفتم:برای موسی، به مقام فنا و صحت دیدار مژده یی بود.
گفت:چرا موسی الواح را انداخت؟(اعراف/پنجاه). گفتم: وقتی در باز شد نیازی به کلید نیست.
گفت: چرا گاو(بقره/شصت و هفت)جبروتی بود؟ گفتم: چون آن در چمن حضرت برزخی می چرید.
گفت: آیا شرف و بزرگواری در ملکوت اعلی نیست؟ گفتم: جمع دو طرف در انسان محکم تر و گران تر و بهتر است.
گفت: چرا مرده به پاره ی از بقره زنده شد؟ گفتم: به پاره یی از عرض بهشت اشاره دارد.
گفت: چرا زندگی به ضرب بود؟ گفتم: حجابی بر قلب از دیدار قُرب بود.
گفت: چگونه موسی به برادرش هارون قصد خشم کرد در حالی که مأمور به هدایت و رحمت بود؟
گفتم: غضب را بعد از رحمت به او بخشیدی تا غضب او به طلب نعمت فرو نشست.
منبع،جهان در پناه یازده اسم اعظم،شرح الاسرای الی مقام الاسری شیخ اکبر محی الدین ابن عربی.

 

اضافه‌ كردن نظر

کار برگرامی جهت ارسال نظرات بعد وارد کردن ایمیل خود لطفا پاسخ کد امنیتی را در کادر زیروارد کنید.
مثلا 25+5=30
شما فقط پاسخ را که عدد 30 باشد را وارد کنیدوسپس کلید ارسال را فعال کنید.


کد امنيتي
باز خوانی تصویر امنیتی

 

علامه حسن حسن زاده آملی

 

وبسایت هزارو یک کلمه مرکز نشر آثار حضرت علامه ذالفنون حسن حسن زاده آملی واستادفاضل کامل مکمل صمدی آملی

منوی تصویری

قبساتی از مشکات

 
 

تمامی حقوق این وب سایت متعلق به مشکات ولایت می باشد.

طراحی و پیاده سازی: ملی سرور