علی علیه السلام از لسان محیی الدین ابن عربی
   
 

رای گیری

سلام .حضور شمارا خیر مقدم میگوییم .كیفیت مطالب را چگونه ارزیابی می كنید؟
 

تقویم فارسی

 
سه شنبه
۱۳۹۶
آبان
۳۰
 

آمار بازدید کنندگان

mod_vvisit_counterامروز1389
mod_vvisit_counterدیروز2433
mod_vvisit_counterاین هفته5907
mod_vvisit_counterهفته گذشته14550
mod_vvisit_counterاین ماه37928
mod_vvisit_counterماه گذشته50631
mod_vvisit_counterکل بازدیدها2766008

در 20 دقیقه گذشته : 29
آی پی شما : 54.156.82.247
,
امروز : 30 آبان 1396

 
 
تصویر
نمایشگاه تجسمی روایی کرب وبلا کاری ازمشکات ولایت
دوشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۴۰
باسلام کانون علمی مذهبی مشکات ولایت به در خواست موسسه قرآنی ندای ملکوت اقدام به برگزاری نمایشگاهی در برج میلاد نموده . کاری متفاوت ونگاه نوع بهادثه کربلا لذا ازشما جهت باز دید از نمایشگاه دعوت به عمل می آید .  
تصویر
شروع شرح دروس معرفت نفس در کانال معرفت نفس
پنجشنبه ۰۴ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۰۸
سلام مشکات ولایت مدت کوتای است که اقدام به ایجاد کانالی تحت عنوان معرفت نفس کرده عزیزانی که در مباحث معرفت نفس تاکنون مطالعه داشته اند ویا نداشته اند . با عضو در کانال این امکان برایشان ایجاد شده که به فضل الهی شرح دروس معرفت نفس  استاد صمدی آملی را از ابتدا شروع کنند. کانال شرح دروس معرفت  را از طزیق کانال مشکات ولایت وارد شوید . ... ادامه مطلب...
تصویر
به کانال تلگرام مشکات ولایت بیوندید .
چهارشنبه ۰۲ دی ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۵۴
کانل تلگرام مشکات ولایت سلامکانال مشکات ولایت  @meshkatehvelayat این کانال صرفا جهت ارايه مباحث اخلاقي عرفاني وفلسفی پیرامون مباحث حضرت علامه حسن زاده آملی و استاد صمدی آملی ایجاد شده. وهر روزشما با پرسش وپاسخ متفاوتی از موضوعات عرفانی اخلاقی و اجتماعی علامه حسن حسن زاده آملی واستاد صمدی  همراه هستیم.مشکات ولایت عقل فطرت.گام به گام با معرفت نفس... ادامه مطلب...
زبان اعداد
چهارشنبه ۰۵ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۲۲:۴۲
اگر شخصی شیئی مثلاً یک عدد انگشتر را در یکی از دستانش گرفته و شما قصد یافتن آن را داشته باشید، کافی است که از او بخواهید برای آن دستی که انگشتر در آن قرار دارد عددی زوج و برای دست دیگر عددی فرد را در نظر بگیرد. سپس از او بخواهید که عدد دست راست را در عددی زوج ضرب کرده و آنگاه حاصل آن را با عدد دست چپ جمع نماید. پس اگر عدد بدست آمده فرد باشد،... ادامه مطلب...
 
علی علیه السلام از لسان محیی الدین ابن عربی PDF چاپ نامه الکترونیک
امتیاز کاربر: / 0
بدخوب 
نوشته شده توسط مشکات ولایت   
جمعه ۰۹ فروردين ۱۳۹۲ ساعت ۱۷:۰۵

ابوالفضائل علامه شيخ بهائى در خاتمه حديث سى و ششم كتاب اربعين، قسمتى از كلام او را از همين باب فتوحات به اين عنوان نقل مى كند:

خاتمه انه ليعجبنى كلام فى هذا المقام للشيخ العارف الشيخ محيى الدين بن عربى اورده فى كتاب الفتوحات المكيه قال رحمه الله فى الباب الثلا ثمائه و السته و الستين من الكتاب المذكور: ان لله خليفه يخرج من عتره رسول الله صلى الله عليه و آله من ولد فاطمه عليها السلام، الخ.

و در چند جاى فتوحات اظهار مى دارد كه به حضور امام قائم عليه السلام تشريف يافته است از جمله در آخر باب بيست و چهارم آن گويد: و للولايه المحمديه المخصوصه بهذا الشرع المنزل على محمد ختم خاص هو المهدى‏، و قد ولد فى زماننا و رايته ايضا و اجتمعت به و رايت العلامه الختميه التى فيه فلا ولى بعده الا و هو راجع اليه كما انه لا نبى بعد محمد صلى الله عليه و آله و سلم الا و هو راجع اليه.

و از آن جمله در جواب سؤال سيزدهم باب هفتاد و سوم آن گويد: و اما ختم الولايه المحمديه فهو لرجل من العرب من اكرمها اصلا و بدءا و هو فى زماننا اليوم موجود عرفت به فى سنه خمس و تسعين و خمسمائه و رايت العلامه التى قد اخفاها الحق فيه عن عيون عباده و كشفها لى بمدينه فاس حتى رايت خاتم الولايه منه و هى خاتم النبوه المطلقه لا يعلمها كثير من الناس و قد ابتلاه الله باهل الانكار عليه فيما يتحقق به من الحق فى سره من العلم به، الخ.

و به همين منوال و مضمون در چند جاى ديگر فتوحات مكيه مطالبى دارد و رساله شق الجيب را به خصوص درباره حضرت مهدى عليه السلام نوشته است. و در اول باب بيست و نهم فتوحات گويد: اعلم ايدك الله انا روينا من حديث جعفر بن محمد الصادق عن ابيه محمد بن‏على عن ابيه على بن الحسين عن ابيه الحسين بن على عن ابيه على بن ابى طالب عن رسول الله صلى الله عليه و آله و سلم قال: مولى القوم منهم.

در فتوحات و ديگر آثار وى چون رساله الدر المكنون فى علم الحروف، و رساله مفتاح الاسرار در علم جفر و حروف و انشاء الدوائر و غيرها شواهد بسيار بر تشيع و اماميه اثنا عشريه بودن او است كه نقل آنها خود مستلزم تدوين رساله اى خواهد بود.

مرحوم فاضل آقا سيد صالح خلخالى شارح مناقب منسوب به محيى الدين كه از اعاظم تلامذه مرحوم جلوه است و شرح حال او در الماثر و الاثار تاليف فاضل مراغى آمده است‏ در شرح مذكور از استادش ميرزا سيد ابوالحسن جلوه نقل مى كند كه سيد استاد گويد: از جمله اشخاصى كه در باب تشيع شيخ اقدام بليغ داشته اند، قاضى سعيد قمى بوده كه در كتاب شرح اربعين خود كلماتى را كه صريح در تشيع شيخ است از كتاب فتوحات مكيه التقاط نموده و در آنجا مندرج ساخته است.

در ديباچه فصوص فرمايد: و سالت الله ان يجعلنى فيه و فى جميع احوالى من عباده الذين ليس للشيطان عليهم سلطان، و ان يخصنى فى جميع ما يرقمه بنانى و ينطق به لسانى و ينطوى عليه جنانى بالالقاء السبوحى و النفث الروحى فى الروع النفسى بالتاييد الاعتصامى فما القى الا ما يلقى الى و لا انزل فى هذا المسطور الا ما ينزل به، و لست بنبى و لا رسول و لكنى وارث و لاخرتى حارث.

و به همين مضمون درباره فتوحات مكيه، در باب سيصد و هفتاد و سه، گويد: فوالله ما كتبت منه حرفا الا عن املاء آلهى و القاء ربانى او نفث روحانى فى روع كيانى مع اننا لسنا برسل مشرعين و لا انبياء مكلفين بكسر اللام و انما قلنا ذلك لئلا يتوهم متوهم انى و امثالى ادعى النبوه لا و الله ما بقى الا ميراث و سلوك على مدرجه محمد رسول الله (ص) .

چنان كه درباره خود گفته است نه نبى است و نه رسول بلكه خود را وارث خاتم صلى الله عليه و آله و سلم مى داند كه العلماء ورثه الانبياء. ثقه الاسلام كلينى در كتاب علم كافى به اسنادش از ابى البخترى از ابى عبدالله عليه السلام گويد: ان العلماء ورثه الانبياء و ذاك ان الانبياء لم يورثوا درهما ولادينارا وانما اورثوا احاديث من احاديثهم فمن اخذ بشى ء منها فقد اخذ حظا وافرا. الحديث. و اين چنين عالم وارث معصوم نيست و امكان خطاء در كلام و منام و كشف و شهود وى مى رود. وانگهى عبدالوهاب شعرانى‏  در چند جاى كتاب كبريت احمر و كتاب يواقيت و جواهر تنصيص نموده است كه معاندين در فصوص و فتوحات، دست نموده اند تا شيخ اكبر محيى الدين عربى را بد نام كنند و چندين موارد مدسوس را نام برده و در ابتداى يواقيت در اين موضوع به تفصيل بحث كرده است و مى گويد نسخه اى يافتيم كه از روى نسخه شيخ استنساخ شده بود و در آن موارد مشكوك نديده ايم. از جمله سخن ايشان اين است:

و قد توقفت حال الاختصار فى مواضع كثيره منه لم يظهر لى موافقتها لما عليه اهل السنه و الجماعه فحذفتها من هذا المختصر حتى قدم علينا الاخ العالم الشريف شمس الدين السيد محمد بن السيد ابى الطيب المدنى‏  فذاكرته فى ذلك فاخرج الى نسخه من الفتوحات التى قابلها على النسخه التى عليها خط الشيخ محيى الدين نفسه بقونيه فلم ار فيها شيئا مما توقفت فيه و حذفته، فعلمت ان النسخ التى فى مصر الان كلها كتبت من النسخه التى دسوا على الشيخ فيها ما يخالف عقائد اهل السنه و الجماعه كما وقع له ذلك فى كتاب الفصوص و غيره.

و عبارة الشيخ محيى الدين فى الباب السادس و الستين و ثلاثمائة من الفتوحات: و اعلموا انه لابد من خروج المهدى‏ عليه- السلام، لكن لا يخرج حتى تمتلى‏ء الارض جورا و ظلما فيملاها قسطا و عدلا و لو لم يكن من الدنيا الا يوم واحد طول الله ذلك اليوم حتى يلى ذلك الخليفة و هو من عترة رسول الله (ص) من ولد فاطمة رضى الله عنها جده الحسين بن على بن ابى طالب و والده حسن العسكرى بن الامام على النقى بالنون ابن محمد التقى بالتاء ابن الامام على الرضا ابن الامام موسى الكاظم ابن الامام جعفر الصادق ابن الامام محمد الباقر ابن الامام زين العابدين على ابن الامام الحسين ابن الامام على بن ابى طالب رضى الله عنه يواطى اسمه اسم رسول الله (ص) يبايعه المسلمون بين الركن و المقام يشبه رسول الله (ص) فى الخلق بفتح الخاء و ينزل عنه فى الخلق بضمها الخ.

تأييدا گوييم كه شيخ در چند جاى فتوحات تصريح كرده است كه به حضور امام قائم عليه السلام شرفياب شده‏است. علاوه اين كه رساله شق الجيب را فقط در بود آنجناب و غيبت وى نوشته‏است.

و از آن جمله در جواب سؤال سيزدهم باب هفتاد و سوم آن گويد: و اما ختم الولايه المحمديه فهو لرجل من العرب من اكرمها اصلا و بدءا و هو فى زماننا اليوم موجود عرفت به فى سنه خمس و تسعين و خمسمائه و رايت العلامه التى قد اخفاها الحق فيه عن عيون عباده و كشفها لى بمدينه فاس حتى رايت خاتم الولايه منه و هى خاتم النبوه المطلقه لا يعلمها كثير من الناس و قد ابتلاه الله باهل الانكار عليه فيما يتحقق به من الحق فى سره من العلم به‏.

شيخ اكبر محيى الدين عربى (متوفى 638) درباب ششم فتوحات مكيه در بحث هباء فرمايد:

فلم يكن اقرب اليه قبولا فى ذلك الهباء الا حقيقه محمد (ص) المسماه بالعقل و اقرب الناس اليه على بن ابى طالب رضى الله عنه امام العالم و سر الانبياء اجمعين‏.

(اين عبارت شيخ اكبر را از فتوحات چاپ بولاق نقل شده است) (ص 132 ج 1)

و در پایان:

تعبير ابن عربی درمورد امیرالمومنین علی علیه السلام در کتاب فتوحات مکیه:

امام العالم و سرّ الأنبياء اجمعين‏ (ج 1 ص 132 ط بولاق).

تذکر:

عباراتی در کتب ابن عربی موجود است که ظاهر آنها به سنّی بودنش حکایت میکند ولی به چند دلیل مردود است:

1-تحریف در کتب وی

2-دو پهلو بودن آنها                                           

3-تقیه

4-وجود عبارتهای بیان شده در این نوشتار در سایر آثارش

منبع:http://ensaniat-din.blogfa.com

 

اضافه‌ كردن نظر

کار برگرامی جهت ارسال نظرات بعد وارد کردن ایمیل خود لطفا پاسخ کد امنیتی را در کادر زیروارد کنید.
مثلا 25+5=30
شما فقط پاسخ را که عدد 30 باشد را وارد کنیدوسپس کلید ارسال را فعال کنید.


کد امنيتي
باز خوانی تصویر امنیتی

 

علامه حسن حسن زاده آملی

 

وبسایت هزارو یک کلمه مرکز نشر آثار حضرت علامه ذالفنون حسن حسن زاده آملی واستادفاضل کامل مکمل صمدی آملی

منوی تصویری

قبساتی از مشکات

 
 

تمامی حقوق این وب سایت متعلق به مشکات ولایت می باشد.

طراحی و پیاده سازی: ملی سرور